5 tips til å fortelle mer engasjerende historier

Publisert i Tips og råd av

Vi mennesker lytter ekstra nøye når vi blir fortalt en historie, og det er mest sannsynlig at du husker noe hvis det er knyttet til en historie.

Blir du god på å fortelle historier, så kan du bruke dette både i jobben din, men også privat. Det å få oppmerksomhet, det å lære, og det å kunne overbevise noen henger nært knyttet sammen med historiefortelling.

Pellegrino Riccardi
ERFAREN: Pellegrino Riccardi er en av Norges mest populære foredragsholdere. Han bruker mange historier for å illustrere viktige poeng når han snakker om arbeidsmiljø, kommunikasjon, bedriftskultur og mangfold.

Pellegrino Riccardi er ekspert på kommunikasjon og kultur, og har jobbet mange år i utlandet. Han snakker både norsk, engelsk og italiensk, og er vel bevandret i mange ulike kulturer, og vet hvordan vi mennesker fungerer.

– Gode historier bryter landegrenser. En hensiktsmessig og relevant historie funker like bra i alle kulturer. Dette vet jeg fordi jeg bruker de samme historiene verden rundt og de funker like bra uansett hvor i verden jeg holder presentasjonen. De få gangene det ikke har fungert så bra skyldes dårlig kjemi mellom meg og publikum, ikke på grunn av historien.

Her kan du se filmen vi har laget om Pellegrino Riccardi.

Hilde Johanne Aafoss er Norges eneste profesjonelle historieforteller og psykolog. Hun er brennende engasjert i den gamle muntlige fortellertradisjonen. Hilde mener at tiden er inne for at vi tar tilbake den gamle kunnskapen om kraften som finnes i å dele og fortelle personlige og kollektive historier.

Treff blink med historien din

Det å fortelle historier er viktig, men du må vite hvor du skal, sier Hilde Johanne. Entusiastisk kommer hun på en historie:

Da Robin Hood var helt ny i bueskytterfaget skulle han delta på en skytterkonkurranse. Han nærmet seg landsbyen der konkurransen skulle finne sted. Med en gang la han merke til at det var malt blinker på flere trær. Midt i hver blink stod det en pil. På alle trærne var det også den samme pilen. Dette var en dyktig skytter.

Robin Hood tenkte nå han hadde møtt sin overmann. Han gikk på leting etter denne mystiske skytteren. Malingen var ennå våt, og pilene dirret fremdeles. Han tok stadig innpå. Plutselig oppdager han en bueskytter, som står og maler blink rundt en pil som står i treet.

– Historier er et fantastisk verktøy for formidling, men du må vite retningen på historien din. Bare da kan du treffe blink. supplerer Hilde Johanne.

For Hilde Johanne handler god muntlig fortellerkunst om en evne til å male bilder med ord. En god historieforteller får lytteren til å levende se for seg det som blir fortalt og gjør lytteren følelsesmessig engasjert i historien.

– En god historie formidler ofte universelle temaer som skaper gjenkjennelse og engasjement og kontakt med de som lytter. Barnebursdager, bryllup og babyfødsler er for eksempel tre hendelser som treffer bredt. En god historie appellerer til mer enn det logiske og rasjonelle, den appellerer også til følelsene våre, forestillingsevnen vår og sansene våre.

PROFF: Hilde Johanne Aafoss er den eneste i Norge som både er psykolog og utdannet profesjonell historieforteller. Hun holder kurs og foredrag om historiefortelling og om hvordan historier kan brukes i ledelse, markedsføring og kulturbygging.

Hilde Johanne er opptatt av å inkludere lytteren aktivt når hun forteller historier.

– Sammen med lytteren er jeg opptatt av å kunne skape bilder, hvor de også bringer inn sine egne følelser og erfaringer. Dette skaper en kreativ aktivitet mellom meg som formidler, og mine lyttere.

Her er fem tips som kan hjelpe deg å bli en bedre historieforteller:

1. FORMIDLE FRA HJERTET: Du må fortelle fra hjertet. Finn historier som berører deg. Det gjør din formidling sterkere. Det må føles ekte, noe lytterne vil merke.

2. LYTT: Du må lytte til publikum, og tilpasse dine fortellinger til publikummet du snakker med.

3. VÆR SANSELIG: Hvordan luktet det? Hvilken farge var kjolen? Hva hørte du? Appelér til publikums sanser. La tilhørerne se, lukte, føle og smake  elementene i historien så tydelig at de i fantasien lever med i det du forteller.

4. VÆR ENGASJERT: By på deg selv, og ha et aktivt kroppsspråk. Le, smil, bruk mimikk. Prøv å komme i kontakt med dine egne følelser, og beskriv dem tydelig: «Jeg husker jeg sto der på plattformen og kjente at jeg skalv over hele kroppen. Så mye savnet jeg mamma ett minutt etter at hun hadde reist fra meg med det toget!»

5. TREN: Til slutt må du øve. Fortell historien igjen og igjen, slik at du får den ned fra hodet, ut i kroppen og inn i hjertet til dem som hører på.

Vil du lære mer? Bli med på kurset «Bli en bedre historieforteller» med Hilde Johanne Aafoss og Vigdis Jordal onsdag 29. januar i Oslo.

Meld deg på her.

Vil du ha hjelp?

Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg raskt!

2024 © Talerlisten AS