Fotograf: Bård Gundersen

7 tips til hvordan å lede deg selv og kollegene nå

Publisert i Tips av

Vi er inne i periode med hjemmekontor for mange. Hvem er det mest krevende for? Medarbeiderne eller sjefene?

Psykologspesialist Jan-Martin Berge og ekspert på avstandsledelse Vigdis Austrheim deler sine synspunkter på hva de ser som mest krevende akkurat nå, og gir råd til alle som vil lede seg selv bedre framover.

– Det mest utfordrende for medarbeiderne nå er at de ikke vet hvor lenge de må sitte på hjemmekontor. Det skaper uforutsigbarhet, sier psykologspesialist Jan-Martin Berge.

– Mange har måttet utsette julebord, fellesmøter og samlinger. De er sultefôret på sosial kontakt og savner kollegaene sine. Da er det krevende å skulle holde jobbengasjementet oppe, sier han.

To endringer på én gang

EKSPERT: Vigdis Austrheim har internasjonal erfaring som leder, og har jobbet med avstandsledelse i mange år.

Vigdis Austrheim påpeker at vi er midt oppe i to ulike situasjoner når det gjelder hjemmekontoret.
Den første er endringen til en hybrid hverdag i arbeidslivet, hvor medarbeidere velger å jobbe hjemmefra. Den andre er pålagt hjemmekontor. Begge situasjonene krever god selvledelse og god ledelse. Hun trekker frem flere punkter som er viktig uansett.

Les også om 6 eksperter som holder foredrag om ledelse.


– Hvis ønsket om et godt samarbeid er til stede, får du til det – enten du leder eller blir ledet. En god tilnærming er å sjekke med hver enkelt hva de mener er bra med samarbeidet akkurat nå og hva som kan bli bedre. Opplevelsene rundt dette kan endre seg, så her gjelder det å etablere en vane for å sjekke motivasjonen og samspillet i teamet, sier hun.


Hun peker også på behovet for grensesetting.


– Jeg opplever at veldig mange bare jobber og jobber, når de sitter hjemme. Uten pauser, med lunsj foran PCen og lesing av mail på do. Arbeidsdagene kan gli over i kveldene. Da er det en fare for at du ikke merker selv at motivasjonen daler, overskuddet reduseres og du ikke lenger klarer å engasjere deg i de digitale møtene. Å sette rammer for arbeidsdagen, er derfor veldig viktig, og her må både leder og medarbeider gjøre en innsats, sier hun.

– Savner det sosiale

PSYKOLOGSPESIALIST: Jan-Martin holder foredrag om arbeidsglede og motivasjon, og har ansvaret for psykologtjenestene til Aker Care. I 2019 ble han kåret til «Årets taler» av Talerlisten.

Jan-Martin Berge har gjennom hele pandemien møtt og hatt samtaler med arbeidstakere og ledere som opplever situasjonen som vanskelig. Han sier at savnet av det sosiale påvirker arbeidsgleden og effektiviteten hos mange nå.

– Flere opplever at det lugger i motivasjonen. De opplever mindre jobbengasjement. Medarbeidere som er svake på selvledelse sliter på hjemmekontor og de som strever aller mest er unge nyansatte. De opplever det som krevende å bli kjent med virksomheten, med rollen sin og ikke minst bli kjent med kollegaene og kulturen, sier han.

Les mer om foredragsholdere som holder foredrag om motivasjon og selvledelse på hjemmekontoret.

Så hva bør ledere være spesielt gode på for at medarbeidere ikke «skal gå i kjelleren» nå?

– Ledere bør være ekstra oppmerksomme på de menneskelige aspektene i virksomheten. Gode ledere bryr seg og henvender seg til sine ansatte jevnlig. Tilhørigheten er satt under press. Det er store individuelle forskjeller på hvordan ansatte reagerer på hjemmekontorsituasjonen. Mange er slitne og lei og viser normale reaksjoner i en unormal tid, sier Jan-Martin Berge.

Lag gode rutiner for deg selv

Tre råd fra ledelses-eksperten

Vigdis Austrheim har følgende tre råd til deg som ønsker å lede deg selv bedre og bevare god mental helse.

  1. Lag rutiner: Se over din egen daglige rutine og justér den i mindre bolker. Kortere møter, 45 minutter i stedet for en time, legg inn tid i kalender til lunsj, en luftetur på 10-30 minutter i dagslys, ta pauser, få inn fysisk trening og sørg for sosial dialog med andre.
  2. Lag energi-møter: Avtal ett møte daglig med én person som gir deg energi. Det kan være en inspirerende fagprat, en tur med en god nabo eller en digital kaffe med favoritt-kollegaen.
  3. Oppsummér: Avslutt dagen med å oppsummere alt du har gjort, gjerne skriftlig. Du vil bli overrasket over hvor mye du faktisk får gjort i løpet av noen uker! Gi deg selv en klapp på skulderen før du sier takk for i dag til jobben og pakker bort PC’en.

Austrheim har også en oppfordring til ledere som kan bli i overkant ivrige på å gjennomføre effektive teams-møter.

– Mange trenger annet påfyll nå. Vi er lei av hjemmekontor. Vi vil møte kolleger, vi vil inn på kontoret, vi vil ha normale liv. Så tenk kreativt og legg vekt på at samtaler og møteplasser skal gi mer energi enn de tapper, sier hun.

En gåtur i solen, et uformelt møte på en kafé eller et digitalt inspirasjonsforedrag med en god samtale etterpå kan være eksempler.

– Vi er jo ikke i lock down, og det er mange måter å møtes på uten å utsette seg for smittefare. Så det er ingen grunn til at du som leder skal isolere deg fra dem du leder, det kan bare gjøre vondt verre, påpeker Vigdis Austrheim.

Fire råd fra psykologen

Jan-Martin Berge kommer i tillegg med fem anbefalinger om hva du som leder bør være oppmerksom på nå.

  1. Vær åpen: Vis menneskelighet og sårbarhet. I firmaet Roche har de kampanjen «Let´s talk» der ledere kommuniserte åpent om sine utfordringer i tiden vi lever i. Veidekke-sjef Lars Erik Lund gikk ut og fortalte at han slet med psykiske utfordringer i form av angst og depresjon. Mange opplevde dette som befriende og normaliserende at en leder snakker om dette.
  2. Vær en rollemodell: Vis de ansatte hvordan du tar vare på deg selv som leder og menneske. Vis din egen balanse mellom jobb og fritid. Jobber du på kvelden, gå en skitur på dagen. Vis dine medarbeidere at det er viktig å få lys og frisk luft. Ikke send e-post om natten eller i helgen.
  3. Spør – ikke anta: Sjekk inn ofte med de ansatte. Spør, ikke anta hvordan de ansatte har det. På engelsk skrives å anta slik: «Assume». Om du deler opp ordet så forstår du kanskje hva jeg mener: Never ASSUME, Why? because you make an ASS out of U and ME.
  4. Bygg tillit: Bedriftskultur skapes mellom møtene. Inviter til samtaler som henvender seg til ansattes hjerter og hode. Om du skal unngå hull i tennene, hjelper det ikke å pusse tenner en sjelden gang; det må gjøres daglig. Likedan med tillit; det må bygges daglig over tid.  40% av de ansatte sier de ikke har blitt spurt av lederen sin: Hvordan går det med deg?

Både Vigdis Austrheim og Jan-Martin Berge holder foredrag og kurs for ledere og medarbeidere om hvordan å skape best mulig motivasjon og arbeidsglede. Deres foredrag er bygget på forskning, erfaring og etablert praksis.

Her kan du sende en uforpliktende forespørsel til Jan-Martin Berge.

Her kan du sende en uforpliktende forespørsel til Vigdis Austrheim.

Ta kontakt med Talerlisten for en samtale om hvordan de kan bidra til å gjøre dagen bedre for dine kolleger nå.

Vil du ha hjelp?

Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg raskt!

2022 © Talerlisten AS