Covid 19-tilpasning: Vi har god erfaring med digitale foredrag, og har råd og løsninger!

Foredragsholder: Gjør leksen din!

Publisert i Tips og råd av

Som foredragsholder får du som regel betalt for skreddersøm. Derfor: Tilpass fag og følelser til anledningen!

Har du merket at din evne til å overbevise avhenger av hvem som er i salen? At ulike tilhørere har helt ulik oppfatning av like prestasjoner på scenen? Det handler i stor grad om det klassiske samspillet mellom etos (din troverdighet), logos (styrken i argumentene) og patos (følelsene du vekker). Din suksess avhenger av om du klarer å tilpasse deg publikum.

Snakk med publikum, ikke til

Cecilie Thunem-Saanum er blant landets mest erfarne foredragsholdere. Ukentlig holder hun foredrag for kunder, blant annet om presentasjonsteknikk. Hun har hjulpet mange hundre foredragsholdere til å nå bedre fram til sitt publikum. For henne handler tilpasning av foredraget om grunnlaget for å snakke med mennesker i stedet for å snakke til mennesker.

– Den som snakker til publikum er hovedsakelig opptatt av manus, fag og lysark. Den som snakker med publikum, tilpasser seg hver eneste gang til anledningen på en måte som balanserer det jeg kaller fag og følelser, sier hun.

De som hører på vil merke forskjellen raskt. Snakker du med dem, bruker du eksempler de kjenner seg igjen i, og du vekker bevisstheten deres om at foredraget angår dem. Du har en form de liker og som får budskapet til å gli inn. Det er dette Thunem-Saanum mener med fag og følelser.

– Unngå å bruke alle forberedelsene på fakta, manus og lysark. Bruk i stedet mer tid på de mentale forberedelsene og valg av eksempler. Selve presentasjonen bør ha et fåtall lysark med lite tekst. Bruk i stedet tiden på å fortelle historier, sier hun.

Publikumsanalyse

Publikumsanalyse er obligatorisk for å treffe blink hos tilhørerne. Hvem er de? Hvordan kan du tilpasse foredraget til deres interesser, forståelse, holdninger og overbevisninger? Et grundig forarbeid øker sannsynligheten for at budskapet når fram.

– Skal du skreddersy foredraget må du kjenne publikummet ditt. Hva slags kultur har organisasjonen og hvilken sjargong bruker de der? Jeg begynner alltid med å snakke med lederen eller en annen kontaktperson hos kunden. Alt begynner der, sier Thunem-Saanum.

Publikumsanalyse må ikke forveksles med å innta en krypende eller populistisk holdning – og si bare det publikum ønsker å høre. Nei, det handler om grepene som du må gjøre for å unngå at tilhørerne enten er likegyldige eller inntar et unødvendig fiendtlig holdning til deg og budskapet ditt.

– Når jeg snakker foran en ledergruppe i NAV bruker jeg en annen tilnærming enn når jeg snakker til partnere og ansatte i et advokatfirma. I forkant av foredraget undersøker jeg alltid alder, sammensetning av kjønn, stillingsnivå og hvor hvor mange som er i salen. Jeg spør også om organisasjonens utfordringer, verdier og “stammekultur”.

Sjekkliste for foredragsholdere – spør kunden om:

Ønsker du hjelp med å finne foredragsholder?

Fyll ut skjemaet under og vi tar kontakt med deg innen 24 timer.

2020 © Talerlisten AS