Covid 19-tilpasning: Vi har god erfaring med digitale foredrag, og har råd og løsninger!

Slik bruker du mentaltrening for å mestre krevende tider

Publisert i Tips av

– Vi har den mest utfordrende milen foran oss, sier mentaltrener og foredragsholder Cecilie Ystenes, aktuell med boken «Stå støtt – slik lykkes du med ledelse, ansvar og press på jobben» og podkasten GRIT. Les hennes tre råd for mentaltrening i tøffe tider.

Cecilie Ystenes har jobbet med noen av landets fremste presentasjonskulturer og vet hva som kreves for å få ut eget og andres potensial under endringer og press. Nå holder hun blant annet digitale foredrag om selvledelse på hjemmekontoret. Det er nok å ta tak i.

– Mange har sittet på hjemmekontor i over ett år. Og blir der nok noen uker eller måneder til. Nå er det viktig at virksomheter som ikke allerede har gjort det, tar konkrete grep for å styrke medarbeidernes mentale robusthet i innspurten, tilføyer Cecilie som har over syv års utdanning innen psykologi og ledelse. 

BOKAKTUELL: Cecilie gir i disse dager ut sin andre bok om mentaltrening.

Fra sjokk til tretthet

Ystenes mener situasjonen er en annen i dag enn da pandemien brøt ut, og at mange kulturer nå bærer preg av tretthet.

– I starten var vi i sjokk og fikk drahjelp av adrenalin og nysgjerrigheten som hjemmekontoret førte med seg. Vi ble kreative. Nå er vi lei. Kjedsomhet, ensomhet og tretthet preger mange ansatte som ikke har sett kolleger fysisk på mange måneder, konstaterer Cecilie. 

Til tross for at mange føler seg tiltaksløse, uttrykker Cecilie viktigheten av å opprettholde mot og selvtillit sammen med kollegaer.

– Vi må bruke hverandre. Vær bevisst på hvordan du trykker på de riktige knappene hos deg selv og andre. Sammen bygger vi vår mentale utholdenhet, sier mentaltreneren.

Cecilie har tre råd som du kan bruke for å bygge mental styrke og remobilisere krefter.

1. Gi og fyll på energi

Bruk hver interaksjon til å gi og fylle på egen energi. Vi får mye av å gi mye, sier Cecilie.

Da koronaen kom om mange ble beordret på hjemmekontor, ble tilhørighetsfølelsen revet bort. Mangfoldet og energien på arbeidsplassen utfordrer oss. Derfor må man fra hjemmekontoret i større grad oppsøke miljøer og arenaer som utfordrer. 

– Gjør noe nytt hver uke! Test en ny aktivitet, ta kontakt med kollegaer digitalt, kort ned møter som drar ut i tid, og prøv å ta steg utenfor komfortsonen, råder Cecilie.

2. Sett tydelige mål

Til tross for at de siste månedene har vært utfordrende, peker den erfarne mentaltreneren på noen fordeler med den nye arbeidshverdagen.

– Bruk tiden til å løfte blikket. Hva er målet og hvor vil du? Se situasjonen i et større perspektiv. Nå er det en gyllen mulighet til å ruste deg selv og kollegene for fremtiden. Sett mål for egen utvikling. Oppsøk kurs og kunnskap. Be om å få delta på digitale læringsarenaer. Lær mer, bli bedre og få nye perspektiver, oppfordrer Ystenes. 

3. Dra oppgavene ned

Digitale møter vegg-til-vegg og opplevelse av tidspress, gjør at mange opplever stress og mangel på kapasitet nå. Noen føler de ikke strekker til. Til dem har Cecilie Ystenes følgende råd.

– Avklar hva som er innenfor din kontroll. Ikke bruk krefter og unødvendig energi på oppgaver og ansvarsområder du ikke kan påvirke og som ligger utenfor ditt kontrollområde. Keep it simple, oppfordrer Cecilie.

LANSERER PODKAST: Cecilie snakker i sin kommende podkast med personer som presterer på de aller høyeste nivåene.

Ingen quick fix 

Cecilie er tydelig på at man må være bevisst på teknikkene og jobbe aktivt for å styrke de mentale musklene. 

– Det nytter ikke å plastre en stor skade. Mentale muskler må bygges og styrkes over tid. Det finnes ingen quick fix, men ett sted kan alle starte, konstaterer Cecilie Ystenes.

Ta kontakt for å høre mer om Cecilie sine foredrag!

Cecilie Ystenes hjelper mange små og store virksomheter gjennom foredrag og kurs. Hun har faglig tyngde og er nå aktuell med boken «Stå støtt- slik lykkes du med ledelse, ansvar og press på jobben». 

I tillegg har hun Podcasten GRIT, der hun møter ulike mennesker som presterer på ekstremt høyt nivå innenfor sitt felt. Gjester i podkasten GRIT har vært blant andre First House-sjef Per Høiby og teatersjef Hanne Tømta.

Som foredragsholder presenterer hun effektivt, og legger vekt på å være konkret og gi stor verdi for sitt publikum.

Vil du ha hjelp?

Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg raskt!

2021 © Talerlisten AS