Hvordan formidle og engasjere via en skjerm?

Hvordan engasjere via en skjerm?

Publisert i Tips og råd av

Å formidle godt via en skjerm blir viktig for mange den neste tiden. Her er syv råd for å komme «gjennom skjermen» med et digitalt foredrag.

Hovedforskjellen på et vanlig foredrag og et skjermforedrag, er at du ikke ser ditt publikum. Du kan hverken hente energi fra dem, eller se deres reaksjoner. Men de ser deg.

Derfor er det å holde et digitalt foredrag mer som å være på TV. Og alle som har drevet med TV vet at det må være engasjerende. Ellers faller publikum av, og gjør noe annet. Følger du disse rådene, vil du få en mer engasjerende presentasjon eller forelesning.

1. Rigg en god talerplattform

Arbeidet ditt starter i god tid før presentasjonen skal holdes. På forhånd bør du derfor rigge rommet du skal bruke, slik at alt ser best mulig ut. Det handler om lyd, lys, bakgrunn og bilde.

Kle deg på en måte som er presentabel. Selv om du er på hjemmekontor, snakker du kanskje til andre som er på jobben og forventer en proff kleskode. Forskning viser også at hva slags klær du har på deg, påvirker selvtilliten din. Heller power dressing enn pysj, altså.

Det er også viktig at du er forberedt mentalt og fysisk. Bruk 5-10 minutter der du visualiserer foredragssituasjonen og varmer opp stemmen din.

Les også: Slik lykkes du med streaming av foredrag og konferanser

2. Gjør innholdet enklere

På digitale flater er folks oppmerksomhet kortere. Innholdet må derfor være trimmet, og gjerne delt opp i flere bolker.

Kort ned lange eksempler og resonnement, og gå raskere fram enn du gjør til vanlig. Du vil at den som ser på skal fortsette å se med interesse.

30 minutters bolker er nok. Bryt opp med pauser på 10 minutter hvis du for eksempel skal holde et kurs på tre timer. Og, ikke minst, spør deg selv: Trengs det virkelig tre timer for å formidle dette?

3. Skru opp energien

Fordi presentasjonen skjer gjennom en skjerm, må du skru opp energien din for å «komme gjennom». Vis engasjement og entusiasme for stoffet. Variér stemmen din og kroppsspråket ditt.

I denne smakebiten på Bjørg Thorhallsdottirs digitale foredrag «Trøst», kan du se et eksempel på mye energi og variasjon i bruk av virkemidler.

4. Start med et smell

Hjernen til publikum blir bombardert med inntrykk. Den må derfor handle raskt. Gå derfor rett på sak. Ønsk velkommen kort og start med en historie, et spørsmål eller en påstand.

Begynn presis. Ikke kast bort folks tid med småprat, med å vente på at flere kommer med eller på gjentakelser av hvem du er – men begynn å dele godt innhold med én gang. Da vil du få flere med deg gjennom hele foredraget.

5. Bruk eksempler og historier

Det er krevende å lære via en skjerm hvis den som snakker bare henviser til fakta. Bruk derfor eksempler, historier og case for å skape bilder i hodet til ditt publikum.

Da jeg for noen år siden holdt tale for avgangselevene på Gjettum skole, startet jeg med en historie om en annen far jeg hørt om, i USA. Han skulle holde tale på datterens graduation. Han hadde gått på YALE, og bygget opp talen rundt de fire bokstavene – og snakket om Youth, Aspiration, Leadership og Ethics. Men talen varte og rakk, og etter en halvtime, da den stolte pappaen endelig var ferdig, kom det fra bakerste rad: «Thank God he did not attend Massachusets Institute of Technology!»

Hvis du engasjerer tilhørerne med en god historie, vil følelsene vekkes. Da vil også hjernens læringssenter, Hippocampus, aktiveres – og publikum husker bedre det du vil lære dem.

Skal du snakke om et vanskelig tema, begynn med et eksempel som tilhørerne kan bruke som en knagg å henge kunnskapen på.

TEKNIKK: Å engasjere digitalt krever god teknikk både foran og bak kamera.

6. Ha lite tekst og mange bilder

– Hvis plansjene dine sier det samme som deg, er én av dere overflødige, pleier lege og hjerneforsker Ole Petter Hjelle å si. Gå derfor kritisk gjennom dine egne plansjer, og erstatt tekst med bilder. Deretter trener du på å snakke til bildene, så dere utfyller hverandre.

Er du foredragsholder? Holder du ofte kurs og presentasjoner? Da anbefaler jeg at du bruker en bildebank der du betaler noen hundre kroner i måneden for å laste ned gode bilder.

7. Aktivér deltakerne

Dette kan være vanskelig via en skjerm, men legg gjerne inn spørsmål i forkant, refleksjons-spørsmål underveis eller en seanse til slutt der deltakerne stiller spørsmål via chat, og du svarer. Det vil holde deltakerne skjerpet, og gi dem en følelse av å bli sett og involvert.

Vil du eller dine kolleger bli bedre til å holde digitale foredrag og presentasjoner, eller trenger dere et kurs i presentasjonsteknikk? Ta kontakt så hjelper vi deg!

Artikkelen er bygget på et digitalt foredrag om samme tema, som Nils Apeland holdt for Quality Norway 28. april 2020. Foredraget ble streamet live til Quality Norway sine kursholdere.

Vil du ha hjelp?

Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg raskt!

2024 © Talerlisten AS