Cathrine Louise Finstad

Hvordan kan hemmeligheter føre til mer åpenhet?

Publisert i Aktuelt av

En hemmelighet på jobben kan handle om alt fra å unne seg en tredagers til å skjule en stadig mer gravid kropp fordi man er redd for hva sjefen vil si. Å snakke om hemmeligheter gir en inngang til samtale om vanskelige temaer og bedre arbeidsmiljø.

Skrevet av Cathrine Louise Finstad, skaperen bak Norske hemmeligheter, holder skreddersydde foredrag med hemmeligheter som bakteppe.

Hemmeligheter har vi alle, men kan de brukes til noe positivt?
Illustrasjon: Norske Hemmeligheter

For noen år siden ble jeg oppringt av en radiojournalist tidlig på morgenen. En proffsyklist hadde dopa seg under karrieren og aldri fortalt det til noen. Inntil nå, hvor det var stor sak i media. Journalisten lurte på om jeg kunne si noe rundt forskjellen på å lyve og det å holde noe hemmelig. Hadde den dopa syklisten holdt på en hemmelighet eller hadde han drevet med løgn?

Jeg vet ikke mye om proffsykling, men av den lille infoen jeg fikk så var det vel doping syklisten hadde drevet med først og fremst. Om det ble pakka inn som løgn eller hemmelighet i etterkant ville vel uansett ikke endre på innholdet.

Den morgenen tenkte jeg på noe. Jeg vet ingenting om sport, men likevel spør media meg om å kommentere? Prosjektet mitt «Norske hemmeligheter» er interessant langt utover sin plattform som digitalt kunstprosjekt. Hva betyr hemmeligheter på jobben? Som proffsyklist, som kundebehandler, eller helsearbeider?

En ypperlig inngang

I over 10 år har jeg samlet på hemmeligheter, mange av dem fra arbeidslivet. 120 000 følger NORSKE HEMMELIGHETER i sosiale medier. For dem som sender inn betyr det mye å lette på trykket. For dem som ser hemmelighetene er det godt å oppdage at man ikke er alene. For arbeidsgivere, ledere eller HR er det en ypperlig inngang til å skape større åpenhet og bedre dialog på jobb.

Hvordan? Jo, nå skal du høre…

En hemmelighet på jobben kan handle om alt fra å unne seg en tredagers til å skjule en stadig mer gravid kropp fordi man er redd for hva sjefen vil si. Foredragene mine trekker fram hele spekteret, og i salen er det både humring og alvorlig nikking. Her er noen eksempler på hemmeligheter fra arbeidsplassen:

«Jeg lurer på om jeg er så effektiv på jobb at jeg gjør meg selv overflødig.»

«Noen ganger er jeg så redd for at det er jeg som har satt den siste dosen morfin når døden inntreffer. Jeg vet det er sykdom og alderdom som er årsaken, og jeg er glad for å kunne lindre smerte på slutten av livet. Men da er det hardt å være sykepleier.»

«Jeg ble advokat bare for å bevise at jeg kunne. Jeg hater jobben min.»

Modige lunsjbord og bedre bekjentskaper

På samme måte som samtalen rundt innsendte hemmeligheter blir en stemningsskaper på selve seminaret eller julebordet, er foredraget en icebreaker til å snakke med en kollega som du ikke kjenner godt fra før.

Bedre bekjentskaper skaper mer tillit. Til å hjelpe hverandre med utfordringer, til å lytte og til å være modig. Jeg vet om flere lunsjbord som har hatt hemmeligheter som tema. Da kan løs prat vokse seg videre til meningsfull samtale og grobunn for bedre arbeidsmiljø.

Uten BH på hjemmekontoret

Den siste tida har også hjemmekontoret blitt en stor del av arbeidsplassen. Også her har det kommet inn mye vi helst ikke snakker høyt om, men som kanskje kunne gitt både latter og mening rundt lunsjbordet. Som disse to, svært ulike, hemmelighetene:

«Har hatt hjemmekontor i to uker. Ikke brukt BH en eneste dag.»

«Jeg jobber som lærer på barneskole og jeg er redd for å skulle dra tilbake på jobb. Jeg er redd for å bli smittet fordi jeg ikke har fortalt arbeidsgiver om helsesituasjonen min.»

Løgn eller hemmelighet?

Tilbake til dopingskandalen og min samtale med radiojournalisten. Jeg hadde kort betenkningstid. De skulle ringe tilbake om fem minutter og da var vi direkte på lufta. Jeg måtte være klar. Jeg sa ja. I dag er jeg sportskommentator!

Så var det løgn eller hemmelighet? Jeg synes juks er et bedre ord. Noen jukser på jobben og holder det hemmelig. Noen lyver også, for både sjefen og teamet. Kanskje har det noe med kultur å gjøre, kanskje noe helt annet. Det får vi ikke vite uten en god samtale.

Om du blir betrodd en hemmelighet er du skikkelig heldig. Bruk anledningen, lytt og vær der. Kanskje er det du får høre noe du har tenkt mye på selv.

«Jeg lurer på om jeg er så effektiv på jobb at jeg gjør meg selv overflødig.»

Denne artikkelen inngår i boken «Talertekster», med 66 tekster skrevet av foredragsholderne på Talerlisten under korona-krisen. Du kan bestille boken her.

Du kan sende Cathrine Louise Finstad forespørsel om foredrag her. Ta gjerne også kontakt med oss i skjemaet under, så får du raskt svar!

Vil du ha hjelp?

Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg raskt!

2024 © Talerlisten AS