Vi har alle opplevd det: Å lytte til presentasjoner som er så utmattende at vi kun vil rømme. Men også; presentasjonen som gløder og engasjerer. Hva skal så du gjøre for å prestere når du selv presenterer? Her er tre enkle svar på hvordan du kan levere magi uten å være magiker.
Av: Lars N. Sæthre, kommunikasjonsdirektør Handelsbanken Norge
Jeg har alltid vært fascinert av den gode presentasjonen. Presentasjonen som engasjerer, formidler og skaper energi. Som foredragsholder, foredragssnekker og taleskriver har jeg samlet av egen erfaring, men også spurt foredragsholdere jeg synes er virkelig gode: Hva er nøkkelen til den gode presentasjonen?
Jeg har endt opp med tre svar. Om du leverer på disse tre, vil presentasjonen din sannsynligvis bli riktig bra. Om du feiler på en av disse tre, vil presentasjonen din sannsynligvis dø. Trøsten er at det er mulig å levere magi uten å være magiker.
Og for å ta det med en gang: Svaret er ikke å være morsom. Du kan prestere helt uten latter i salen. Så her kommer de tre:
Forstå hvem du skal snakke til
Det høres selvsagt ut, men mange tar for lett på det. Jeg har selv gjort det. Jeg holdt samme foredrag to dager på rad. Den ene dagen med stormende suksess. Folk lo og lærte og klappet og takket. Den neste dagen var det dødt. Dommen var klar: Jeg feilet på researchen. For hvem snakket jeg til? 100 mennesker som kollektivt hadde drukket og ranglet seg inn i natten. Med den innsikten, hadde jeg selvsagt lagt opp foredraget annerledes enn jeg gjorde.
Det handler om virkelig å forstå hvem du skal snakke til. Still det enkle spørsmålet: Hva tenker og føler de om deg i det du kommer inn? Gleder de seg? Er de motiverte? Har de betalt? Er de blitt sendt dit? Er de sultne? Utmattet av innlegget før deg? Gleder de seg bare til hun som kommer etter deg? Aner de i det hele tatt hvem du er? Hva er stemningen i salen eller rommet?
Når du vet svarene, kan du reelt tilpasse presentasjonen din og møte tilhørerne akkurat der de er. Om du avdekker at salen tenker «hvorfor skal han snakke til oss om dette?», kan du åpne med å si «dere lurer kanskje på hvorfor jeg skal snakke om dette?». Vips, dere er på nett. De skjønner at du skjønner dem.
Strukturere kunnskapen din godt
En presentasjon handler om å ta kontroll over det som skal sitte igjen i hodet og hjertet hos tilhørerne. Skal du klare dette, er løsningen å skape en tydelig struktur på det du skal formidle. Om du ikke lykkes her, vil de som hører på deg forsøke å sortere det hele selv. Da mister du kontroll.
Mitt beste råd er tallet 3. Sortere kunnskapen og historien din i maksimalt tre budskap eller hovedelementer – og bygg det hele ut fra dette. Hvorfor? Vel, vi mennesker sliter med å huske og sortere mer. For hva skjer om noen ber deg ta med melk, olivenolje, oppvaskmiddel og ketchup fra butikken? Det er sannsynlig at du står der og har glemt en av dem. Så, svaret er 3.
Jeg hørte Sveriges tidligere statsminister Fredrik Reinfeldt holde foredrag. «Magisk», sa folk etterpå. Jeg var enig. Han kom opp på scenen og sa: «I dag skal jeg snakke om dette, dette og dette». Og så gjorde han det. Tre ting. Alle visste hvor han var og hvor han var på vei. Med kartet på plass, var alle klare for å ta inn det han hadde å si.
Ha en absolutt tilstedeværelse
Noen snakker om engasjement. Jeg vil kalle det jakten på den absolutte tilstedeværelsen. Dette er selve x-faktoren. Magien.
Henrik Syse satte ord på dette. Han sa: «Jeg er ikke klar til å snakke før jeg har overbevist meg selv om at det ikke er noe jeg ønsker mer enn å stå her og snakke til disse menneskene om akkurat dette». Bingo! Dette er essensen. Absolutt tilstedeværelse. Folk merker det. Du er deg selv, er til stede, og brenner for det du vil si.
Hvordan få til dette? Du må gjøre en mental jobb. Legge alt annet til side. Gå inn i boblen før du skal snakke. Hundre prosent tilstede. Definere ditt eget energinivå. Glede deg. Ha øvd på de første ordene på scenen, som kobler deg med tilhørerne og åpner opp hoder og hjerter. For magien. Verre trenger det ikke være, uansett om rommet har 4000 eller fire tilhørere.
Denne artikkelen inngår i boken «Talertekster», med 66 tekster skrevet av foredragsholderne på Talerlisten under korona-krisen. Du kan bestille boken her.
Du kan sende Lars N. Sæthre forespørsel om foredrag her. Ta gjerne også kontakt med oss i skjemaet under, så får du raskt svar!