Talerlisten

Fem eksperter: Hvordan få sunn kropp og helse?

Publisert i Nyheter av

Kropp og utseende er for mange et viktig mål på suksess og vellykkethet. Men hvor ble det av den sunne folkehelsen? Fem foredragsholdere deler sine tanker om fysisk aktivitet, kroppshysteri og viktigheten av god helse.

– God helse for meg er å ha en sterk og sunn kropp som fungerer i hverdagen, og ha nok energi og overskudd til å være en aktiv mamma til barna mine, forteller Camilla Aastorp Andersen, bedre kjent som Treningsfrue.

Camilla er personlig trener og står bak en av Norges mest profilerte treningsblogger. Nå er hun også aktuell med boken ”Helårskroppen”. Hun mener det er viktig at man er glad i kroppen sin alle dager i året og lar seg inspirere av mottoet ”Litt av alt og alt med måte”.

– Ikke gjør ting så komplisert. Sett deg små og realistiske mål som du kan klare. Det å holde motivasjonen oppe krever mestring og treningsglede underveis, understreker hun.

Gjør noe du liker

En annen foredragsholder som kan mye om gevinsten av god helse er lege, hjerneforsker og førstelektor Ole Petter Hjelle.

Han mener det viktigste er å finne en aktivitet man liker, for så å finne noen å trene sammen med.

– Det sosiale rundt treningen gjør «dørstokkmila» kortere, og det sosiale aspektet gir ekstra helsegevinst, spesielt for hjernen, poengterer han.

En travel hverdag kan allikevel by på utfordringer for mange.

– Har du problemer med å få tid til treningen, prøv å kombinere transport til jobb og trening. Ved å sykle, løpe eller gå til jobben, slår du «to fluer i en smekk» for deg selv, og sparer miljøet også, oppmuntrer han.

Han legger til at regelmessig fysisk aktivitet vil gi en helhetlig bedre livskvalitet og samtidig øke læringsevnen vår.

Ole Petter Hjelle

ENGASJERENDE FORMIDLER: I foredraget ”Trening som medisin” snakker Ole Petter Hjelle om at fysisk aktivitet er mer effektivt en mange medisiner.

Presset utenfra

I en tid hvor bilder av andre omgir oss overalt, øker også fokuset og bevisstheten rundt egen kropp og utseende.

Kari Løvendahl Mogstad er lege, spesialist i allmennmedisin og idrettsmedisin, universitetslektor ved NTNU og forfatter av boken ”Kropssklemma”. Hun holder foredrag om hvordan det er å vokse opp i et utseende- og prestasjonsfokusert samfunn.

– Utseendeidealene har blitt fryktelig trange; bloggere og Instagramstjerner forteller i detalj hvordan man skal se ut, trene og spise for å få idealkroppen. Det er skremmende, og det er viktigere enn noen gang at vi som er voksne hjelper barna våre å være kritiske til alt de ser og hører, forteller hun.

Kari Løvendahl Mogstad

LIVET I KROPPSKLEMMA: Kari Løvendahl Mogstad har skrevet bok om hva det er som gjør at vi jager etter perfeksjon og evig ungdom.

Hun får støtte av tidligere langrennsløper Ine Wigernæs, som har en doktorgrad i fysiologi og er førstelektor på NTNU Gjøvik.

– Forskere, myndigheter og media har latt et ungt utseende, muskler og underhudsfett spille en større rolle innenfor folkehelsa enn hva det er belegg for, sier hun.

Ine mener at god helse ikke handler om avansert mat og komplisert trening, men om repeterte, gode og enkle hverdagsvalg.

– Vi må le høyt av reklamer som sier at det ikke kommer til å synes at vi blir eldre. Vi må gapskratte av urealistiske reklamer for kremer, rumpeøvelser og skjønnhetsoperasjoner som skal gjøre oss lykkelige, understreker hun.

Vi må kjenne etter hva som virker bra for oss, både av måltider, trening og relasjoner.

Ine Wigernæs

INSPIRATOR: Ine Wigernæs holder et spennende foredrag om hva hverdagsmennesker kan lære av toppidrettsutøvere.

Viktigheten av rutiner og gjennomføringsevne

Pia Seeberg er personlig trener og treningsbloggeren som tror på kombinasjonen av fysisk og mental trening.

– God helse handler ikke bare om fysisk trening, men også mentalt overskudd til å glede seg over ting, legge planer ha gjennomføringsevne og skape fremdrift over tid, påpeker hun.

Pia anbefaler å begynne i det små, og innføre endringer og handlinger du selv føler du kan mestre og følge over tid.

– Ta utgangspunkt i deg selv, og ingen andre. Gjør kun små handlinger i begynnelsen, og når disse sitter kan man spe på med ytterligere handlinger, vaner og rutiner. Summen av dette over tid utgjør en vesentlig endring, legger hun til.

 

Pia Seeberg

MENTAL OG FYSISK HELSE: Pia Seeberg mener hodet er den viktigste muskelen av alle. Hun holder inspirerende foredrag om treningsglede.

Dette stiller også Ole Petter Hjelle seg bak. Han mener det beste trenings- og kostholdsopplegget er det du klarer å gjennomføre.

– Altfor mange har kostholds- og treningsopplegg som er altfor ambisiøse, så ambisiøse at de ikke er gjennomførbare på sikt. Og da er jo poenget borte. Vi må ikke glemme at både mat og trening skal gi glede, det handler ikke bare om kilometer og kalorier, sier han.

Alle disse fem ekspertene holder foredrag og kan bestilles gjennom Talerlisten.

 

© 2018 Talerlisten AS