Vil du ha økt digital oppmerksomhet? Da er det spesielt to faktorer som er avgjørende for din synlighet: At du forstår kundereisen og at innholdet ditt er relevant for målgruppen. Les hvilke råd to av Norges fremst eksperter innen forbrukertrender og digital markedsføring gir.
Tilpasset og tilgjengelig
– De som ikke gjør ting enkelt og friksjonsfritt for forbrukere vil miste sin konkurransekraft, mener Lise Tangen Hansen i Penetrace. Hun har jobbet med markeds- og forbrukeratferd hele sin karriere.
Forbrukere vil ikke ha et reklamefritt internett, de vil at det skal være tilpasset. Lise trekker frem at vi lider av beslutningsutmattelse fordi teknologien gir oss så mange valg. Hun forteller at merkevarer som ikke forstår at tilgjengelighet kan trumfe sterke merkevarer vil bli hengende etter.
– Det handler om å være ekte og ærlig. Forbrukere er ikke lojale, de er opptatt av kundereisen. For eksempel vil apper som sparer oss for tid og fjerner støy være et sterkt konkurransefortrinn, fordi de gjør kundens kjøpsprosess enklere, understreker hun.
Hva vil Google ha?
Magnus Strømnes Bøe er digital markedsfører og administrerende direktør hos RED Performance. I 2016 ble han kåret til «Årets foredragsholder» av Annonsørforeningen ANFO. Han forteller at de fleste Google-søk blir gjort fra mobiltelefonen, og at du bør ta utgangspunkt i dette når du lager innhold på nett. Når det kommer til bedre synlighet i Google har han følgende fem tips:
-
Hastighet er avgjørende
– Google måler hastigheten din gjennom 3G-nettet. Derfor kan det være lurt å skru av det trådløse nettet for å sjekke om siden din er optimal. Du kan enkelt teste nettstedet ditt mot 3G på mobil på Webpagetest, sier han.
Hastigheten på din nettside påvirker hele brukeropplevelsen. Lav hastighet er lik mindre trafikk og omsetning.
– Når Google sier at hastighet er viktig, så er hastighet viktig. Pass derfor på at eventuelle endringer ikke påvirker dette, understreker han.
-
Hent søkeord og utvikle nye innholdskonsepter fra konkurrenter
– Det kan være lurt å investere penger i et godt analyseverktøy. Det kan også være greit å vite at det er forskjell på suksessord organisk, sammenlignet med ord du betaler for, poengterer han.
Ditt søkeord påvirker Googles søkeresultater, som er listen Google serverer deg etter et søk. Organiske treff og visninger vil bli rangert i en prioritert rekkefølge basert på relevansen til søket du har gjort. Google har også annonser blant sine søkeresultater, og disse er merket med annonse under overskriften.
Annonser er supplerende til organisk innhold, og disse styres gjennom annonseringsverktøyet Google AdWords. Annonsene blir presentert til målgruppen basert på deres interesser og betaling fra annonsører.
Søkeordplanleggeren som finnes i AdWords og tjenesten Google Trends, er begge gode analyseverktøy for å se hva folk søker etter.
– Den første siden i Googles søkeresultater viser mangfoldet for ditt søkeord. Derfor bør du prøve å tenke på hvilke roller som allerede er tatt, og hvilken vinkling du kan ta, sier Magnus.
-
Gjør bedre PR ved å kartlegge hvor konkurrenter får lenker fra
– Dagens PR er synonymt med digital synlighet på nett. Lenker gir deg bedre synlighet i Google, og det er den viktigste faktorene for å oppnå bedre synlighet. Prøv derfor å få omtale på andre nettsider som lenker tilbake til ditt nettsted, utdyper han.
Lenker gir bedre synlighet i Google, det gir trafikk og en omtale med lenke gir et sterkere etterlatt inntrykk. Magnus tipser om nettsiden Ahrefs. Her kan du sjekke hvor du og dine konkurrentene får omtale og lenker fra.
-
Forstå kundereisen
– For å nå kundene på riktig måte må du forstå deres kundereise. Dette handler ikke om veien de går for å finne frem til ditt produkt, men hvordan du kan nå dem på denne reisen, sier Magnus.
Han legger til at retargeting er en viktig del av denne fasen. Det betyr at du kan spore brukere som har besøkt nettstedet ditt, gjennom cookies, for deretter å annonsere mot denne målgruppen. Dette er gjerne mennesker som allerede kjenner ditt nettsted og som har vist interesse for deg i sosiale medier eller Google.
-
Balansér bruken av organisk og Google AdWords
Annonseringsverktøyet handler om fire ting: pris per klikk, budskap, søkeord og utvalg. Derfor bør du basere utvalget ditt på relevante målgrupper som for eksempel besøkshistorikk, demografi og CRM-data.
– Google Adwords er en presis database for søkeordsplanlegging, men Keywoordtool.io er også et godt alternativ, forteller han.
Magnus anbefaler å finne en balanse mellom annonser og organisk innhold. Google baserer dine treff på hvor relevant innholdet er ut i fra søket som er gjort. Derfor er det viktig å ha godt innhold på alle flater!
Magnus Strømnes Bøe og Lise Tangen Hansen er begge dyktige foredragsholdere som du kan kontakte via Talerlisten.