Er du arrangør og vurderer å utsette eller avlyse foredrag og kurs for ansatte nå? Her er fem grunner til å opprettholde faglige og sosiale innslag for dine ansatte på hjemmekontor.
Flere hundre tusen nordmenn jobber nå fra stuebordet, soverommet eller hytta – og har kun kontakt med kollegene via skjermer. Ikke alle mestrer det like godt.
– Jeg tror mange kan føle på at det er litt tungt nå. Hjemmekontoret kan fort bli preget av sosial isolasjon, sier seniorforsker Morten Birkeland Nielsen i Statens arbeidsmiljøinstitutt til Aftenposten.
En annen fare er at hverdagene blir veldig like, med digitale møter «vegg-til-vegg», noe mange opplevde sist Norge var nedstengt.
– De neste månedene vil bli krevende. Koronaviruset vil prege hverdagen vår gjennom vinteren, uttaler statsminister Støre til VG.
En måte å unngå sosial isolasjon og repetitive dager på, er å tilby medarbeiderne faglig påfyll og inspirasjon utenfra.
Her er fem grunner til å gjennomføre foredrag og kurs som planlagt nå, og ikke utsette dem til sommeren eller høsten.
1. Skap en spennende start på det nye året
Etter mye usikkerhet i 2021, er det viktig å gi de ansatte en god start på 2022. Januar og februar er «kick off»-månedene, der mange ansatte som regel har hatt faglige og sosiale samlinger fysisk.
Ved å lage dette som et digitalt arrangement, kan dere fortsatt legge et godt grunnlag for jobbåret 2022. Et eventbyrå kan hjelpe til med teknisk gjennomføring, og Talerlisten kan hjelpe dere å finne de rette eksterne foredragsholderne.
2. Unngå at ansatte blir deprimerte og demotiverte
Det har vært skrevet mye om at mange, spesielt unge, sliter alene på hjemmekontoret.
I en undersøkelse blant 2500 arbeidstagere i Sverige og Norge om arbeidsliv, på oppdrag for bedriftshelsefirmaet Avonova, sa 3 av 10 av de spurte at de har opplevd tap av motivasjon i arbeidshverdagen.
Ved å tilby noe annet enn mer jobb, og spesielt faglige opplegg der medarbeiderne involveres aktivt over tid, kan demotivasjon forebygges.
– Flere av våre kunder velger å tilby de ansatte for eksempel fem-seks digitale foredrag over noen måneder, med ulike temaer. Det skaper gode avbrekk og gir medarbeiderne variasjon og noe å glede seg til, sier nøkkelkundeansvarlig Sarah Emilie Mørch i Talerlisten.
Hun forteller at det også er mulig å sette sammen pakker med videofilmer, lydmeldinger og digitale møter, til digitale inspirasjons- og kurspakker for medarbeiderne.
Ta kontakt for å diskutere hvordan dere kan jobbe nå.
3. Gi medarbeiderne inspirasjon mens de venter
Ingen vet sikkert når samfunnet kan åpne helt igjen. Ved å tilby de ansatte for eksempel ett foredrag i uken eller i måneden, tilbyr dere inspirasjon og variasjon i en usikker tid. Det kan gi medarbeiderne ny kunnskap, andre perspektiver og ny motivasjon på hjemmekontoret.
Få tilgang til et av 14 ulike innspilte foredrag her.
4. Tilby kompetanseheving kombinert med jobb
Å bygge kompetanse er viktig selv om de ansatte er på hjemmekontor. Digitale kurs over tre eller seks timer lar seg lett kombinere med andre opppgaver for de fleste. Slike foredrag kan også kombineres med samtalegrupper, podkaster eller fysiske samlinger.
Talerlisten samarbeider med LØRN, som har en stor katalog podkaster og digitale kurs som kan legges inn i digitale læringspakker til medarbeiderne.
5. Behold god kultur og følelsen av å bli satset på
Mange føler seg alene på hjemmekontoret og savner det kollegiale på den fysiske arbeidsplassen. Det er spesielt det som ikke har med selve arbeidsoppgavene å gjøre – det sosiale, inspirasjonen fra andre, idéene som utveksles ved kaffemaskinen – som savnes av mange.
Ved å gjennomføre en samling med digitale foredrag, kan dere bidra til å opprettholde motivasjon og team-følelse, ved at de ansatte gleder seg til og deltar på noe sammen, selv om de ikke møtes fysisk.
– Mange tenker utradisjonelt her, og har for eksempel bestilt foredrag om kunst i verdensrommet, vikinghistorie eller en interaktiv musikk-quiz. Mulighetene er mange, og vi hjelper gjerne med ideer og forslag til annerledes foredrag, forteller Mørch i Talerlisten.