Jeg kjente det krølle seg i magen. Året var 2010, klokka var 06:00, og jeg satt på lokaltoget med noen få trøtte ansikter rundt meg, jeg selv helt våken. På vei til å møte mitt nye team. Jeg kjente en uro, en frykt for å feile, en av de største fryktene vi har ifølge forskere.
Skrevet av Vigdis Austrheim, erfaren leder og lederutvikler. Hun snakker blant annet om avstandsledelse.
Teamet skulle sitte geografisk spredt. Jeg skulle raskt utvide teamet fra tre til ti personer. Vi skulle være et transformasjonsteam, jobbe som en isbryter gjennom pol-isen, bryte igjennom motstand mot endringene og etablere de første suksesshistoriene. Listen var lagt høyt.
Jeg kjente ofte på usikkerhet. Hvordan kunne jeg, fra mitt lille hjemmekontor i Norge, lede et team på tvers av Europa, Midtøsten og Afrika? Jeg hadde ledet team spredt rundt i Norge og Norden. Nyttig erfaring, vi har kulturelle særpreg i de ulike storbyene i Norge, og kulturen er ulik i Norge og Sverige. Jeg etablerte et team med medlemmer i England, Frankrike, Tyskland og Dubai og ledet indirekte et større team over hele regionen. Bare noen måneder inn i jobben skulle jeg til Russland for å delta i møte med et stort oljeselskap, jeg som ikke engang hadde vært i Russland. Jeg kvalte jevnlig den indre kritikeren med flere kopper sterk kaffe disse årene må jeg innrømme.
Det som hjalp meg var å gå løs på lederrollen i kontinuerlig «læringsmodus», som en svamp. Det var bare å suge til seg all kunnskap, snakke med mange, lytte og stille gode spørsmål, være ydmyk for oppgaven, men tydelig på mål og retning. Jeg etablerte et rammeverk for avstandsledelse som jeg døpte BITS. På metodisk jobbing lykkes vi som team og jeg som leder.
B står for Bevissthet
Jeg gikk bevisst inn i lederrollen hver eneste dag. Inspirert av min leder, Geoff, som hver dag stilte seg spørsmålet; «Hva kan jeg gjøre bedre i dag?» Veldig unorsk, og veldig effektfullt for meg. Jeg definerte de tre viktigste oppgavene for meg og teamet slik at vi ikke skulle miste fokus underveis. Som avstandsleder er jeg tydelig på hvilke verdier som er rettesnor for meg som leder, men justerer jeg min adferd til hver enkelt i teamet jeg leder.
I for inspirerende. Jeg hadde rekruttert dyktige og selvstendige medarbeidere, Phillipe i Frankrike, eldre enn meg, utdannet i informatikk, opptatt av sikkerhet og tekniske løsninger. Georg, yngre enn meg, utdannet ved Cambridge, med venner i finansmiljøet i London, opptatt av karriere, av å bli sett og prestere. Thomas var nærmest meg geografisk, i Danmark, i dag administrerende for Telia. Alle dyktige medarbeidere, jeg investerte tid i hver enkelt for å forstå hva som motiverte. En viktig oppgave som avstandsleder er å bygge tillit, forsterke engasjementet og fjerne hindringer fortløpende for teamets medlemmer.
T for Tydelighet
Med mange ulike personligheter og kulturelle ulikheter i teamet, JJ jobbet for meg i Tyskland, Sanjay i England og Jon i Dubai, måtte jeg sørge for at ikke misforståelser oppstod. Aldri anta ble for meg et mantra. Jeg hadde en sjekkliste for å sikre at jeg kommuniserte tydelig nok. Jeg la meg til en vane å lese tilbake, dvs. gjenta med egne ord det jeg hadde oppfattet. Vi var muntlige i kommunikasjonsform, deretter gjentok vi det skriftlig om det var viktig.
S for struktur
For å lykkes med avstandsledelse, om det er medarbeidere i andre land, byer eller bygg, om det er medarbeidere ute på prosjekt eller på hjemmekontor, så trengs det struktur for å lede på avstand. Jeg har alltid faste møter med teamet jeg leder, verdiøkende møter, møter de gjerne vil delta på. Jeg har hyppige 1:1 samtaler, formelle eller uformelle, gjerne i form av en digital kaffekopp. Jeg bruker kamera i nettmøter. Det er bare noen prosent av kommunikasjonen vår som er ord så kamera hjelper deg å fange opp mer.
BITS, rammeverket jeg etablerte for å lykkes som avstandsleder i 2010, og som jeg har brukt siden, bidro til en av de beste periodene jeg har hatt i de nesten tjue årene jeg har vært leder. Oppgavene var selvfølgelig spennende. Teamet var med å bygge fundamentet som i dag har gjort Microsoft til en ledende skyleverandør, dere kjenner produktet som O365. Det hadde vi aldri fått til uten metodisk jobbing når vi satt spredt på ulike steder. I dag, 10 år senere, jobber jeg fortsatt med avstandsledelse og utfører mye fra mitt lille hjemmekontor og stortrives med det.
Denne artikkelen inngår i boken «Talertekster», med 66 tekster skrevet av foredragsholderne på Talerlisten under korona-krisen. Du kan bestille boken her.
Du kan sende Vigdis Austrheim forespørsel om foredrag her. Ta gjerne også kontakt med oss i skjemaet under, så får du raskt svar!