Det kan være vanskelig å møte en kollega som har fått en diagnose, har en depresjon eller på en annen måte sliter psykisk. Som kollega til en som sliter mentalt er lett å bli rådvill. Du kan være i tvil om du gjør for lite, for mye eller gjør alt feil. Så hva gjør du?
– For det første handler det om å tørre å spørre. Hvis man ser en kollega som virker litt nede, så må man tørre å stille spørsmålet om hvordan vedkommende har det. Dette er jo logisk og noe alle tenker er naturlig å gjøre, men til og med jeg kan kjenne på frykt ved å skulle stille et slikt spørsmål, sier Stig Mass Andersen, artist, forfatter og foredragsholder på Talerlisten.
Andersen vet hva han snakker om. Han kaller seg Bipolar Superstar, fordi han synes bipolar lidelse er så negativt ladet. Ved å kombinere bipolar med superstar, føler Stig – som selv har opplevd angst, mani og depresjon – at han bedre får frem både ned- og oppturene som følger med. De psykiske lidelsene har ført til utfordringer, men også gode erfaringer som han har tatt med seg inn i hverdagslivet. Disse erfaringene bruker han til å hjelpe mennesker som omgås med personer som sliter psykisk, og som ikke helt vet hva de skal gjøre.
Ta en prat, og ta den tidlig
– Hvis du er bekymret for en kollega, så ta en ordentlig prat med vedkommende. Det handler om å sette seg ned og vise med hele kroppsspråket at du mener noe med å spørre hvordan personen har det, sier Mass Andersen.
Noe av det vanskeligste kan være å vite hvordan du skal gå frem. Hvis du har en liten mistanke om at en kollega sliter psykisk, kan det være ubehagelig å ta opp temaet med vedkommende.
Stig sier at det kan være en god inngang å starte samtalen med noe dere har til felles, eller et hverdagslig tema som får samtalen i gang. Et eksempel kan være fritidsinteresser eller sport.
– Om du vet at kollegaen din heier på Liverpool, og de spilte i helgen, kan du spørre om kampen. Da starter du samtalen med et lettere tema, noe som gjør at spørsmålet ikke kommer så brått på. sier Mass Andersen.
Videre er Mass Andersen klar på at personen som sliter psykisk ikke skal være den siste som får spørsmålet om hvordan han eller hun har det.
– Det er dumt om personen du er bekymret for blir den siste du prater med det om. Vedkommende vil bli selvbevisst på at andre oppfører seg annerledes, og dette vil føre til stor usikkerhet. Dette kan igjen gjøre samtalen vanskeligere, når du til slutt bestemmer deg for å prate med den det gjelder, forteller Mass Andersen.
Det finnes flere måter å hjelpe
– Det er mange måter å være til stede for en person som sliter. Mens enkelte vil snakke mye om det, vil andre at kollegaene oppfører seg som normalt, fordi jobben kan fungere som et fristed. Er du usikker på hvordan kollegaen din vil ha det, så snakk med personen om det, sier Mass Andersen.
Han tenker at i en ideell verden har kolleger, og særlig ledere, en lik tilnærming til en kollega med en psykisk lidelse som en med et ødelagt kne. Du trenger ikke være legen som fikser kneet, men du kan tilrettelegge for at arbeidshverdagen blir så bra som mulig.
– Vær på tilbudssiden. Om en kollega hadde kommet på jobb med et ødelagt kne en dag, ville du spurt hvordan du best kunne tilrettelegge for vedkommende. Samme tankegang bør gjelde en kollega som sliter psykisk. Vær ydmyk og spør hva du kan gjøre for å gjøre jobbhverdagen litt enklere.
Ta kontakt for å høre mer om Stig Mass Andersen sine foredrag.
Redselen for å trå feil er der man trår feil
Enkelte vil oppleve det som vanskelig å snakke med en kollega om psykiske lidelser. Det er lett å kjenne på følelsen av at du ikke sitter på nødvendig kunnskap om temaet, eller at det er lett å trå feil og såre personen du ønsker å hjelpe.
– Redselen for å trå feil er der man trår feil, selv om det er naturlig og forståelig at mange tenker sånn, sier Mass Andersen.
Han påpeker at hvis du starter samtalen med å si at du lurer fordi du virkelig bryr deg om vedkommende, i tillegg til at du sier hvorfor du er bekymret, vil du allerede ha kommet langt.
– Bruk vanlige ord. Si at du er bekymret fordi du har lagt merke til en endring i atferd, og spør rett ut hvordan vedkommende har det, fortsetter han.
Andersen trekker frem et konkret eksempel fra en sjef han selv har hatt, som hjalp han da han var i en depresjon som følge av bipolariteten.
– Han var ydmyk og sa rett ut «jeg har aldri hjulpet noen med psykiske lidelser før, så her må vi finne veien sammen». Jeg var sikker på at jeg ville få en plan trukket ned over hodet mitt, men han var heller flink til å snakke om hvordan vi sammen kunne gjøre situasjonen best mulig, sier Mass Andersen.
Sjefen hans var også dyktig til å vise at han var verdsatt i bedriften og at de ville stå ved hans side mens han slet.
– I tillegg betrygget han meg på at bedriften ønsket meg med videre, noe som var viktig for selvtilliten min på dette tidspunktet, fortsetter Mass Andersen åpent.
Stig sine 5 tips for å hjelpe en kollega som sliter psykisk
- Ta ting tidlig. Ser du en kollega som åpenbart ikke har det bra; snakk med vedkommende. «Hvordan går det egentlig med deg?» kan være et ok spørsmål.
- Still spørsmål om temaet med trygghet og vær deg selv når du stiller det. Dette kan være enklere sagt enn gjort, men ikke overtenk hvordan du skal stille spørsmålet eller hva du kan si eller ikke si. Gjør det så enkelt og med et så naturlig språk som mulig.
- Vær på tilbudssiden. Hør hva du kan gjøre for å gjøre hverdagen til kollegaen din enklere.
- Husk at du ikke må forstå alt om hva det er kollegaen sliter med. Alle trenger ikke være psykolog eller ekspert på psykiske lidelser. Ved å være interessert i det kollegaen din sliter med og vise at du bryr deg, så gjør du nok.
- Gi personen overkommelige arbeidsoppgaver som bygger selvtillit og som viser at du har tillit til personen. Hør om personen kan ta ansvar for morgenmøte neste dag, eller om personen kan fikse felleslunsj på fredag. Ved å gjøre dette viser du til kollegaen din ved handling at vedkommende er å stole på.
Stig Mass Andersen er en av flere foredragsholdere som har spilt inn digitale foredrag for Talerlisten. Tilbudet er beregnet på virksomheter som ønsker godt innhold til en litt lavere pris enn «live foredrag», eller som har ansatte som har en jobb som gjør det vanskelig å samle alle samtidig. De digitale foredragene er spilt inn i studio, redigert og tekstet.
Du kan kjøpe Stig sitt engasjerende og nyttige foredrag «Det går bra, eller?» her.