– Mange bedrifter forsøker å fremstå som grønnere og mer ansvarlige enn de egentlig er. Hvis vi ikke passer oss, kommer markedsførerne til å ta livet bærekraften, sier klimaoptimist og foredragsholder Petter Gulli.
I tillegg til å holde foredrag om bærekraft, klimakommunikasjon og markedsføring, ga han nylig ut boka «HÅP – En praktisk guide for klimaoptimister».
Gulli tilbyr sin ekspertise i skjæringspunktet mellom bærekraft og markedsføring. Etter å ha jobbet i reklamebransjen i en mannsalder, har han nå startet 12YEARS der han skal hjelpe merkevarer og bedrifter å ta en tydelig, troverdig og relevant rolle i det grønne skiftet.
«Til kamp mot «bærekraft», grønnvasking og dommedag» er det første som møter deg på selskapets på hjemmeside.
Hva er utfordringene med bærekraft i dag?
– Først og fremst at ordet bærekraft misbrukes. Det har mistet all betydning. Og at mange seiler under falskt flagg og grønnvasker seg. Med mange bedrifter som «faker» bærekraft blir det veldig vanskelig for forbrukerne å manøvrere. Og etterhvert vil de miste tilliten til alle som forsøker å ta en rolle i det grønne skiftet, også de som faktisk gjør noe bra.
Gulli snakker fort og engasjert og serverer gjerne eksempler.
– En annen utfordring er at bærekraft og samfunnsansvar er kompliserte områder der det er vanskelig å manøvrere og lett å trå feil. Bare de siste ukene har vi sett hvordan Norsk Vind og SAS har vært ute med reklamekampanjer som har fått svært mye negativ oppmerksomhet. Uten at det nødvendigvis gjelder de to nevnte annonsører, opplever jeg mange som litt naive i sin tilnærming. De vet rett og slett ikke nok. Troverdighet på bærekraft og samfunnsansvar er ikke noe du kan snakke deg til, det må sitte bedriftens drivkraft og kultur, sier han. Når du skriver på nettsidene dine at du er opptatt av klima, natur og plasten i havet, så ser det veldig dumt ut når kritiske journalister og forbrukere henger deg ut i full offentlighet. Og det ser vi stadig oftere.
Petter mener vi nå ser en økende grad av «green fogging»: At bedrifter prøver å flytte fokus fra det de er dårlige på, ved å kun promotere områdene der de er gode.
– Vi har for eksempel sett at store bedrifter skryter av hvor gode de er på likestilling, samtidig som de slipper ut en masse CO2. De bygger opp en merkevare som skal gi deg god samvittighet som forbruker, mens det egentlig ikke tas tak i de områdene hvor de negative fotavtrykkene er størst.
Hvordan kan bedrifter bruke bærekraft som et konkurransefortrinn?
– Du kan bruke bærekraft som fordel hvis du faktisk er god på det, og så må du fortsatt være like god på produkter og tjenester som konkurrentene dine. Du må levere på driverne i kategorien. Og så må du være relevant. Du må rett og slett finne ut bærekraftens rolle i relasjon til merkevarens rolle. Dette må gjøres ordentlig og fra bunnen, forteller Petter.
Petter mener det er viktig å ikke snakke om hva man har gjort, men hva man skal gjøre.
– Det er ikke noe farligere enn en markedssjef med dårlig samvittighet og behov for å være trendy. De seriøse selskapene ser framover, og forsøker å finne ut hvordan de kan skape verdier som gavner både dem selv og samfunnet. Dessverre finnes det også de som er litt for desperate etter å kaste seg på karusellen og forsøker å finne et eller annet de har gjort som de kan kalle bærekraftig. Og de blir fort tatt med buksene nede.
Men er det noe han virkelig heier på, så er det alle de store og små selskapene som tar konkrete initiativ for omstilling til en mer grønn økonomi.
I den nye boken din snakker du også en del om norske selskaper og bærekraft?
– Noen som gir meg håp er de jeg i boka kaller «De nye norske heltene». Dette er både unge og gamle gründere med innovative løsninger på bærekraftproblemene. Det er en stor gruppe mennesker nå som på alvor tar for seg problemstillingen: Hva skal vi leve av etter oljen? Det er her fremtiden vår ligger, forteller han entusiastisk. Visste du forresten at en norsk gründer har utviklet en teknologi som kan stoppe orkaner?
Petter har også noen tips til hva du kan gjøre som enkeltperson som virkelig monner.
– Bruk mer penger på ting, men kjøp langt færre av dem. La kvalitet bli det viktigste du ser etter i alt. Alle vet at de tingene man er mest glad i er de man har fått tid til å bli glad i.
– Husk også å bruke stemmen din når det er valg. Stem på de partiene som har den beste miljøpolitikken
– Og stem med bankkortet ditt: Kjøp fra selskaper som står for noe bra. Kanskje greier vi som forbrukere å utrydde noen av utslipps-gigantene da, sier Petter Gulli håpefullt.
Interessert i et foredrag med Petter Gulli?
Bestill innen 1. april og få en signert utgave av hans nye bok «Håp: En praktisk guide for klimaaktivister». Send forespørsel her.