Bli en bedre foredragsholder – 6 konkrete ekspertråd

Publisert i Tips og råd av

Vil du bli en mer engasjerende formidler? Her får du de beste rådene fra seks eksperter på presentasjonsteknikk og historiefortelling, formidlet på Talerlistens seminar «Ta scenen!» i 2021.

1. Start med et smell

– Ha en spennende begynnelse på presentasjonen din. Da skapes det høy aktivitet i hjernen hos publikum så de følger mer med gjennom presentasjonen, sa Nils Apeland som åpnet seminaret.

Gründeren av Talerlisten startet selv med en selvironisk historie, og advarte salen mot å bruke slappe fraser som «Mitt navn er som sagt» og «Jeg skal bare dra dere gjennom…».

– Tenk på starten av foredraget ditt som når du åpner en flaske champagne for å skjenke til dine gjester. Det bør komme et «poff» eller et smell, og så strømmer det gode innholdet ut.

Nils Apeland - Talerlisten - Foto: TrondHeggelund.no
POFF! Nils Apeland rådet salen til å starte sine presentasjoner med et smell. Foto: TrondHeggelund.no

Språkbildet ble underbygget med fakta fra lege og hjerneforsker Ole Petter Hjelle. Hans forskning viser at hvis du klarer å få publikum med deg helt fra start, er de med gjennom hele presentasjonen. Er starten kjedelig, får du aldri publikums hjerner opp på et høyt nok aktivitetsnivå til at aktivering og læring skjer.

Nils understreket også viktigheten av å ha en god struktur på et innlegg eller en tale, og kutte ned på fakta.

Få et tilbud på kurs eller foredrag med Nils Apeland.

2. Bryt med forventningene

Er en gjenkjennelig Power Point alltid løsningen når det kommer til presentasjoner?

– Ikke hvis du vil at publikum skal følge med, forklarte presentasjonstrener Christian Eek-Jensen i sitt foredrag om hva hjernen liker i en presentasjon.

Christian viste viktigheten av å bryte med forventingene under en presentasjon ved å ta med et uventet element i presentasjonen.

OVERRASK: – Gi publikum noe de ikke forventer. Det skjerper oppmerksomheten, sa Christian Eek-Jensen. Foto: TrondHeggelund.no

Ifølge Christian, ser hjernen bort ifra det som er «trygt» og det den kjenner fra før. For å skape oppmerksomhet i salen kan det derfor være en løsning å overraske publikum med bilder de ikke har sett før, ord satt sammen på en ny måte eller noe som overrasker.

3. Tilpass stemmen din bedre

Scenetrener og logoped Gry Sandland snakket om viktigheten av god stemmebruk for å at budskapet ditt skal komme riktig fram. Hun demonstrerte hvordan ulike budskap virker ved å bruke stemmen på forskjellige måter.

– Studier viser at over 90 prosent av oppmerksomheten du får fra publikum, avgjøres av stemmebruk og kroppsspråk, sa Sandland. Hun sa at stemmen er ditt akustiske fotavtrykk.

VÆR BEVISST: Scenetrener og stemmepedagog Gry Sandland ga gode råd om stemmebruk når du presenterer. Foto: TrondHeggelund.no

– Øvelse gjør mester, og ditt fokus bør være å øve på hvilket stemmeleie og hvilken stemmestyrke som passer deg og høres best ut, sa Gry Sandland fra scenen.

4. Bruk personlige historier

Retorikkekspert Elaine Eksvärd kom helt fra Stockholm for å dele kunnskap og inspirasjon om hvordan din personlige retorikk virker på andre. Elaine har skrevet ni bøker og er en mester i å engasjere.

Hun forklarte viktigheten av å ikke presentere som «den profesjonelle roboten» men å være autentisk og starte presentasjonen med en personlig historie, for så å komme med det mer faglige aspektet av presentasjonen.

– Et budskap skal jo ikke ut, det skal inn!, forklarte karismatiske Elaine og poengterte at personlige historier knytter taler og publikum tettere sammen.

Videre oppfordret Elaine til å studere gode kommunikatorer for å lære god talekunst og retorikk. Nettopp for å bli best mulig på presentasjonsteknikk og retoriske grep.

VÆR NÆR: – Unngå å presentere deg som en robot. Velg heller en personlig innledning når du holder presentasjon fysisk eller på nett. Da liker folk det bedre, sa Elaine Eksvärd. Foto: TrondHeggelund.no

5. Beskriv spesifikke detaljer

Gode presentasjoner inneholder gode historier. Skuespiller Torunn Meyer belyste hvordan du kan gjøre dine historier mer interessante ved å beskrive spesifikke detaljer.

– Hvilken farge hadde båten? Hva het hunden? Når skjedde ulykken? Bruk tall, dato, farger og sanseinntrykk som lukt, smak og lyd for å levendegjøre dine historier, rådet Torunn, som lever av å holde kurs i presentasjonsteknikk og formidling.

Hun sa likevel fra at du må unngå for mange detaljer. Det kan virke mot sin hensikt.
– Tre til fem detaljer i en fortelling er nok, anbefalte Torunn Meyer.

6. Ta med en rekvisitt

– Vil du variere presentasjonen, vekke interesse og understreke noe – ha med en rekvisitt, rådet Svein Harald Røine. Han er en erfaren og populær foredragsholder, som viste i praksis hvordan en historie kan bli mer levende ved å ha med en ting.

TA MED NOE: – Ta gjerne en fysisk rekvisitt med inn i foredraget eller presentasjonen din. Det vil folk huske, sa den dyktige og morsomme foredragsholderen Svein Harald Røine, her sammen med hjernetrener Frank Wedde (t.h) som var konferansier. Foto: TrondHeggelund.no

Selv tok han fram en gammel salmebok fra sin egen konfirmasjons-tid, for å fortelle tilhørerne en historie om mot.

– Logikken med å ha med en rekvisitt, er at det gjør historien mer levende og troverdig for publikum, forklarte Svein Harald.

Tidligere på dagen hadde Nils Apeland overrasket salen ved å trekke opp et gammelt postkort fra innerlommen, et effektivt fortellergrep.

Svein Harald Røine ga også en klar anbefaling om å ta med aktiv dialog når du forteller historier: «Gå og rydd rommet ditt med en eneste gang!», ropte faren hennes, er mye mer spennende enn å si: «Så sa faren til Bente at hun skulle gå og rydde rommet sitt».

Trenger du en foredragsholder eller kursholder innen stemmebruk, kroppsspråk, presentasjonsteknikk eller retorikk? Vi hjelper deg å finne de beste. Send gjerne en e-post til oss, så får du raskt svar.

Vil du ha hjelp?

Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg raskt!

2024 © Talerlisten AS