Hvordan kan du sikre at bedriften din utnytter potensialet på LinkedIn? Å gjøre akkurat sin arbeidsplass attraktiv står høyt på prioriteringslisten til de fleste ledere og HR-ansvarlige. LinkedIn kan være en viktig kanal til nettopp dette, men da må du vite hva som bør gjøres på plattformen for profesjonell nettverksbygging.
– LinkedIn er den mest troverdige sosiale medier-kanalen for bedrifter. De fleste er i «business to business»-modus når de er her. De søker informasjon, selskaper og et nettverk, sier LinkedIn-ekspert og foredragsholder Cathrine Lie Strand.
Hun omtaler seg selv om potensialbygger, og brenner for å hjelpe bedrifter med å synliggjøre sin humankapital på LinkedIn.
En naturlig B2B-markedskanal
Cathrine Lie Strand forklarer LinkedIn sin rolle når det kommer til kjøp av tjenester.
– LinkedIn er et sted mange sjekker før de skal kjøpe noe. Hvis en bedrift som ønsker å selge meg noe skal komme gjennom nåløyet til meg som beslutningstaker, må jeg ha sett bedriften flere steder, og gjerne ha hatt en dialog. LinkedIn er et naturlig sted da, sier Cathrine.
Hva konkret er det en bedrift kan oppnå ved å ha en aktiv LinkedIn profil?
– Masse. Bedriften kan lyse ut stillinger, som vil sikre at flest mulig kvalifiserte søkere vil se stillingen og sikre at nettopp din bedrift trekker til seg rette medarbeidere. I tillegg kan du sette opp events, skaffe følgere og fans, sikre intern stolthet, ha bedriftspresentasjoner og spisse målgruppen og budskapet ditt i artikler og annonser, forteller potensialbyggeren.
Mange bruker LinkedIn feil
De fleste arbeidstakere og bedrifter i Norge er i dag å finne på LinkedIn, men det er stor forskjell på hvor aktivt kanalen brukes, og hvor mye ressurser og innsats som legges ned for å gjøre profilene best mulig. Cathrine mener mange bruker LinkedIn feil.
– Mange bedrifter forteller sine ansatte at de må dele innholdet fra bedriftssiden. Hvis de heller hadde bedt dem om å engasjere seg ved å kommentere og postene, vil innholdet bli mye bedre spredd til nettverket til de som jobber der.
Helt konkret så fungerer algoritmene på den måten at det er viktigere at en ansatt liker og kommenterer det som legges ut på bedriftsprofilen, i stedet for å dele innlegget. Det er den største feilen mange gjør, sier Cathrine.
Janteloven står sterkt i Norge, og det er flere som vegrer seg for å virke skrytete på sosiale medier. For enkelte vil det å skryte av egne eller bedrifteens prestasjoner være et stort steg ut av komfortsonen.
Cathrine er klar over at det for nordmenn vil kunne være vanskelig å stikke hodet frem. Hun mener fokuset må endres fra hva den enkelte selv får til og er god på, til hva bedriften får til og kan hjelpe kundene med.
– Ved å bruke LinkedIn som et verktøy for hva bedriften gjør og kan tilby, dreier innleggene seg mer om bedriften og om kunden, enn om den enkelte ansatte. Innlegget vil ikke virke som selvskryt eller at man har behov for å løfte seg selv frem, sier Cathrine.
Hvem lykkes på LinkedIn?
– De bedriftene som på lykkes på LinkedIn er de som stoler på sine ansatte, og som lar de ansatte ha frie tøyler innenfor visse rammer. Ved å la de ansatte vise frem arbeidshverdagen sin, og hvilken rolle de spiller for kundene, skaper man verdi som er attraktivt for andre kjøpere, sier Cathrine.
En annen ting som er helt sentralt ifølge Cathrine, er at det er en bred aksept for bruk av LinkedIn på arbeidsplassen.
– Det må være akseptert at de ansatte bruker tid på å gjøre seg synlige for kundene. Det må være en del av salgsstrategien til bedriften. Da kan det ikke være sånn at folk gjemmer vekk LinkedIn når sjefen går forbi pulten. De som er gode på LinkedIn anerkjenner at å bruke plattformen aktivt er en del av prosessen og en sentral del av arbeidshverdagen til de ansatte, sier Cathrine bestemt.
Send en uforpliktende forespørsel til Cathrine Lie Strand her.
Hun trekker også frem opplæring av ansatte som et kjennetegn på de som lykkes.
– Ved et samarbeid mellom de ansatte og HR- og kommunikasjonsavdelingen i et selskap, vil man kunne ha opplæring av de ansatte. Dette vil føre til kompetanseheving, og gjøre at hver og én føler seg tryggere, fordi man har faglig støtte i bedriften, forteller Cathrine.
4 ting alle bedrifter bør gjøre for å lykkes på LinkedIn
Cathrine har fire enkle og konkrete oppfordringer til bedrifter som vil bruke LinkedIn bedre.
- Bestem hvem dere skal snakke til. Hvem vil dere være synlige for, og hvem treffe med innleggene? Cathrine påpeker at et sentralt poeng er å tenke over hvor de du prøver å nå, er i det tidspunktet du skal nå dem på. På høsten har mange ofte godkjenning av budsjetter. Det hjelper ikke å komme med salgspresentasjoner på LinkedIn i januar, når det ikke er penger satt av til produktet du vil selge.
- Gjør profilen verdt et besøk. Se gjennom din egen og bedriftens profil. Er den fyldig og tiltalende? Er bildet bra? Forstår de som besøker profilen hvem dere er og hva dere tror på? Hvis profilen ikke er verdt et besøk, få opp bilder og informasjon og gjør deg selv eller bedriften mer attraktiv med noen enkle grep.
- Kommentere på andres innlegg. Det er sjelden målgruppen din ramler inn på din bedriftsside. Derfor må du nå ut til dem, og det gjøres ved at de ansatte kommenterer og liker innlegg som legges ut av andre på plattformen. Det er ofte sånn folk ender på bedriftssiden din. Å kommentere andres innlegg, og huske å tagge dem (@per hansen), er en enkel måte å bygge synlighet og følgere på. Sett derfor av tid til dette.
- Legg ut flere innlegg i uken. Som i annen markedsføring og merkevarebygging er synlighet over tid viktig også på LinkedIn. Innlegg med høy nytteverdi for leseren fungerer som regel svært godt. Del derfor gjerne tips og råd som andre opplever som nyttig. På sikt vil det føre til at bedriften din dukker opp i hodet til andre neste gang de trenger en tjeneste, og muligheten for salg vil øke.