1,2 million nordmenn er registrerte brukere av LinkedIn. Til forskjell fra Facebook er LinkedIn først og fremst en effektiv plattform for deg som er opptatt av å bygge et profesjonelt nettverk og til å fremme din personlige karriere. Her er noen tips for hvordan du bygger nettverk på LinkedIn.
Skrevet av Jan Sollid Storehaug, digital strategirådgiver og daglig leder i Tenk Digitalt AS.
Hvordan bygger du nettverk på LinkedIn?
Digitale markedsførere har også oppdaget at LinkedIn er et fantastisk sted å nå sin målgruppe. Gjort riktig gir LinkedIn langt bedre muligheter enn Facebook for målrettet markedsføring i B2B-markedsføring og i B2C-markedet for produkter og tjenester i høyere prisklasser.
Ny funksjonalitet legges til på løpende bånd, og skaper usikkerhet rundt hva som virker best. Men nye funksjoner skaper også spennende muligheter.
Her er 14 råd for hvordan du bygger ditt nettverk på LinkedIn;
- Hva vil du bli kjent som? Del din erfaring og kunnskap med din målgruppe. Legg ut egne poster eller del andres artikler med innhold, som vekker oppmerksomhet. Viser du interesse for andres poster gjennom å like, kommentere eller dele deres innhold, blir du også lagt merke til.
- Oppdater din profil: Tenk på din profil som din personlige “landingsside”. Din profil bør ikke fremstå som en kjedelig CV med oppramsing av jobber du har hatt og utdanning du har tatt. De som besøker deg vil først og fremst vite hvem du er, hvilken kompetanse du har i dag og hva du kan gjøre for dem.
- Delta i grupper: Du kan opprette eller melde deg inn i grupper for ditt fagfelt. Legger du ut poster i grupper, oppnår du vesentlig større synlighet enn du gjør med åpne poster.
- Ikke vær beskjeden: Undersøkelser viser at 80 prosent av de som har registrert sin profil på LinkedIn gjerne ønsker å knytte kontakt med nye mennesker. Bestem deg for hvem som er viktig for akkurat deg og ditt nettverk.
- Bruk alltid en personlig melding når du sender kontaktinvitasjon: Så lenge du har en interessant profil og potensielle kontakter synes det er interessant å knytte kontakt med nettopp deg, handler det mest om måten du henvender deg på.
- Bruk et formelt profilbilde: Husk at LinkedIn ikke er Facebook, så velg et bilde hvor du fremstår åpen og inviterende, men profesjonell.
- Lag en personifisert URL: Sjekk om du kan endre til ditt navn eller et verdiforslag. Min LinkedIn-URL kun mitt etternavn slik: https://www.linkedin.com/in/storehaug/
- Vær rett på sak: Skriv presentasjonen av deg selv som en løsning på et problem for din målgruppe.
- Bruk taktisk datering av ditt engasjement: I din beskrivelse er det vanlig å legge inn nåværende arbeidsplass med dato som kommer først. Om du som meg har et eget nettsted og ønsker å fremheve denne, setter du startdato for den som nyeste dato og krysser av for “nåværende arbeidsplass” som for stedet du ellers jobber.
- Bruk referanser: La andre fortelle hva du har hjulpet dem med i beskrivelsen av deg selv.
- Bygg troverdighet: Link til artikler, video eller annet innhold fra tidligere arbeidsplasser. Legg til utdanninger du har og sertifiseringer og eventuelle kurs du har tatt.
- Gi og få anbefalinger: Ingenting er så kraftfullt som anbefalinger gitt fra andre personer med stor troverdighet. Skriv en anbefaling for en annen, ta kontakt og spør om vedkommende synes om din anbefaling og fortell eventuelt hva du ønsker i din anbefaling.
- Oppgrader fra gratisversjonen: Du kommer langt med gratisversjonen av LinkedIn, men om du mener alvor med LinkedIn, og vil utnytte alle mulighetene er det vel anvendte penger å oppgradere til et betalt abonnement.
- Bruk avanserte søkefunksjoner: Du kan søke på antall ansatte, stilling, felles kontakter, lokasjon og ekskludere/inkludere kategorier. Kategorier er definert av LinkedIn eller kan være dine egne slik du har merket kontaktene dine. Du kan også se i et søk hvem som er aktive på LinkedIn. Siden så mange som 6 av 10 sjeldent logger på sin LinkedIn-konto kan dette være verdifull informasjon.
Det viktigste du gjør på din LinkedIn-profil er å legge ut relevante innlegg, gjerne egne artikler. Du kan også poste link til andres innhold med en innsiktsfull kommentar om hvorfor du mener denne linken er relevant for akkurat dine følgere. Du kan være trygg på at alle dine kontakter setter pris på om du deler videre det de har postet!
Oppfør deg hyggelig, vær raus og del din kunnskap i egne innlegg og med innsiktsfulle kommentarer. Slik bygger du din sosiale kapital!
Denne artikkelen inngår i boken «Talertekster», med 66 tekster skrevet av foredragsholderne på Talerlisten under korona-krisen. Du kan bestille boken her.
Du kan sende Jan Sollid Storehaug forespørsel om foredrag her. Ta gjerne også kontakt med oss i skjemaet under, så får du raskt svar!