Snart lager vi roboter med intelligens og bevissthet på et menneskelig nivå. Og om ikke lenge overtar såkalt kunstig intelligente nærmest alle jobbene våre, og vi kan vinke far vel til yrker som lege, lærer, og mellomleder.
Skrevet av Morten Goodwin, Førsteamanuensis ved Universitet i Agder, Nestleder Senter for Kunstig Intelligens-forskning.
Du har sikkert hørt disse historiene før, om en snarlig teknologisk transformasjon som endrer alt. Slik alkymistene påsto at de kom til å lage gull av gråstein, snakker teknologene i dag om algoritmer i en eksponensiell utvikling, og at vi bør forberede oss på en morgendag hvor teknologien overgår oss på nær sagt alle områder.
Når forskningsfremskrittene nærmest kommer på samlebånd, er det krevende å skille fantasier fra fakta, og det er fort gjort å blande historiene om virkelige oppfinnelser med de grenseløse overdrivelsene om hva algoritmene snart kommer til å mestre – og alt blir et sant sammensurium av fiksjon og fakta.
Vår mest epokeavgjørende teknologi, kunstig intelligens, åpner for fantastiske nye fremskritt og vi trenger ikke late som vi snart sier abrakadabra og får levende roboter, eller påstå at alle jobbene våre er borte om noen år.
Sannheten er at kunstig intelligens er dataprogrammer som trenes opp med data, og slike dataprogrammer, som vi ofte kaller AI eller AI-algoritmer, blir virkelige gode med tilgang på enorme mengder data. AI er langt fra forbeholdt eksperter, men for å forstå hvordan trengs bare litt kunnskap. I vår verden som flommer over av data, og folk som er villige til å dele, henger mulighetenes frukter lavt.
Teknologiens tap og triumfer
Det er ikke trivielt å forstå verdien av tekniske vidundre, selv når du har teknologien i din egen lomme. Allerede i 1975 produserer Kodak verdens første digitalkamera. I stedet for å utnytte muligheten, håndterer de oppfinnelsen som en forstyrrelse av deres forretningsmodell.
En digital fotograf trenger ikke lenger å fremkalle bilder, men det er jo akkurat fremkallingen Kodak tjener penger på. Vi vet godt hvordan historien fortsetter. Kodak bestemmer seg for å melke fotofremkallingen, og tviholder notorisk på deres trygge gamle teknologi. I dag tar vi flere bilder enn noen gang i historien, men Kodak, som en gang var synonymt med fotografi, er en saga blott.
I 2010 griper to 20-åringer sjansen de ser med kunstig intelligens og lanserer mobil-appen Instagram. Det som virker enkelt for brukeren, er i realiteten omfattende nybrottsarbeid. AI-algoritmene i Instagram avgjør hvilke bilder hver og en av oss ser på, i hvilken rekkefølge, og hvem som har like interesser som deg og som du bør følge. Appen blir en så stor suksess at to år senere får de en telefon fra Facebook, og like etter er de kjøpt 1 milliard dollar. Fordelt på de 13 ansatte blir det mer enn 75 millioner dollar på hver.
Nesten samtidig mister de 145 000 ansatte i Kodak jobben. I et forsøkt på å klamre seg til kjent teknologi, løper Kodak liksom tegneserie-aktig utenfor stupet uten å merke at bakken er forsvunnet. I et kappløp med teknologer er de største taperne de som tankeløst tviholder på tradisjonene.
Forstår fremskrittene
Vi forstår like mye om kunstig intelligens i dag som vi gjorde med datamaskinene på slutten av 80-tallet og Internett på 90-tallet. Vi skjønner at noe skjer, men det er vanskeligere enn noen gang å se forskjellen på vrøvl og virkelighet. Instagram-guttene er et utmerket eksempel på noen som ser mulighetene, og utnytter det til det fulle i sin app, men de er langt fra eneste.
Mange håpefulle hopper på innovasjonsbølgen, og som en konsekvens ser vi revolusjonerende AI anvendt i næring etter næring, som helse, skole, finans, HR, forsikring, sykdomsspredning… Det skjer ikke uten problemer. Google taper omdømme verdt mange millioner da en dårlig trent AI-algoritme offentlig kategoriserer afroamerikanere som gorillaer, og Instagram får en real knekk da appens kunstig intelligens hjelper suicidale finne andre suicidale.
Hypen på sitt høyeste
Kjensgjerningen er at kunstig intelligens fører med seg en av de største forandringene vi har sett på mange tiår. Det er nettopp dette Instagram forstår, men er så fjernt fra tankegangen til Kodak.
Nå som AI-hypen er på sitt høyeste må vi trå varsomt. Det er ingen hemmelighet hvordan vi skiller gode ideer fra hype og hokuspokus. Svaret er kunnskap, for det er ingen magi for å få til kunstig intelligens. Med litt data, mye forståelse, og mot til å satse – kommer triumferende teknologi.
Du kan sende Morten Goodwin forespørsel om foredrag her. Ta gjerne også kontakt med oss i skjemaet under, så får du raskt svar!