Det finnes trillioner av idéer. Hundrevis genereres hver dag i idémøter, dusjer, biler eller ved skrivebordet. Hvert år får mange av disse en sjanse til å vise hva de er gode for, og om de fortjener livets rett. Men hvilke ideer er egentlig de beste?
Suksess er ikke garantert. Det er bare å lese konkursstatistikken for nye selskaper, se på suksessraten til produktlanseringer eller alle initiativ som settes i gang og feiler. Årsakene til at idéer mislykkes er mange. Idéen var ikke god nok, vi hadde for lite ressurser, gjennomføringen var for dårlig, det skjedde endringer i markedet, kundene responderte ikke som forventet. Forklaringene er mange.
Uansett, da idéen ble lansert og satt ut i livet, hadde man tro på den. En tro som viste seg å være feil. De fleste idéer er dårlige idéer. Det er idéenes natur. Hvorfor skal man da drive med noe så skummelt som idéskaping? Jo, fordi det eneste som er verre enn å ha mange idéer er…
Mange av de beste idéene er dårlig lenge
Ingen ville først utgi Harry Potter. Ingen trodde på Google, Airbnb eller Tesla. Snakker man med gründere, forfattere og musikere har de fleste historier om hvor vanskelig det har vært, motstanden de har møtt og alle som tvilte på dem.
De fleste av verdens mest innovative selskaper, produkter og prosjekter møtte mye motstand i begynnelsen før plutselig motstanden forsvant og ingen kunne forstå at noen, noen gang kunne ha tvilt på suksessen. Det krever mot og utholdenhet å holde ut mens idéen går fra skikkelig dårlig til skikkelig god.
De fleste idéer er dårlige idéer. Noen idéer er dårlige for alltid. Men mange av de beste idéene er bare dårlige lenge. Så er det en god idé. Dette er et av de store paradoksene innen innovasjon og idéeskaping. Still deg selv spørsmålet: «Er det at mange synes idéen er dårlig, et veldig godt tegn, eller et dårlig tegn? Og hvem kan jeg egentlig stole på for råd?»
Hvordan de beste idéene stoppes i Norge i dag?
Her er tre faktorer som etter min erfaring er med på å stoppe mye innovasjon i Norge i dag.
Enighetstyranniet
Mange virksomheter har en kultur der det diskuteres til alle er enige. Siden alle er involvert, kan ingen få skylden om noe går galt. Konsekvensen blir ofte at de minst kontroversielle idéene velges, eller at de tilpasses til de mister all potens. Hvis idéen er så lite kontroversiell at fem av fem siviløkonomer synes idéen er god, må du snarest kaste den fra deg og løpe unna så fort du kan.
Fokusgrupper
Mange selskaper lar kundene bestemme, gjennom fokusgrupper. Kunder kan være gode til å vurdere mindre tilpasninger til produkter de kjenner, men er ikke kjent for å forstå eller vurdere noe helt nytt. Resultatet er at radikal innovasjon stoppes. Ingen kunder ba om en Ipad. Steve Jobs mente det var en god idé.
Når mot byttes ut med analyse
Det er enkelt å stoppe en ny idé med analyser og argumenter. For virkelige nye idéer er det mange forutsetninger som er umulig å estimere. Å så tvil om disse gjennom analyser gjør det enkelt å punktere en ny idé. Verdens aller beste idéer kunne alle ha blitt stoppet av en gjennomsnittlig analyse.
Hvordan lykkes bedre med innovasjon?
Her er tre råd hvis du vil lykkes med innovasjon og nyskaping.
1. Idéer er eksperimenter – tenk portefølje!
Selskaper bør tenke på sine innovasjonsprosjekter som en portefølje. Målet er ikke å redusere risikoen på hvert enkelt initiativ, men å sørge for at man har en blanding av prosjekter med høy, medium og lav grad for å lykkes. Resultatet blir bedre på lang sikt.
2. Vær modig, for mot er viktigere enn analyser
Ledere og selskaper må innse at det er nesten umulig å analysere seg fram til gode idéer. Til slutt kreves det mot, og det å tørre å lansere noe det er knyttet stor usikkerhet til og som ikke alle er overbevist om vil fungere. Noen ideer vil lykkes. Selskaper må derfor i større grad belønne mot.
3. Ikke aksepter at de beste ikke vil jobbe med innovasjon
Smarte, karrierebevisste ansatte skyr å lede lansering av nye produkter og tjenester siden risikoen for å mislykkes er høy. Det er bedre å drive med det som er forutsigbart. Selskaper kan motvirke dette, ved å legge inn i karriereutvikling at ansatte må lede innovasjonsprosjekter, samt skape større aksept for å mislykkes.
Du kan sende Sverre Steensen forespørsel om foredrag her. Ta gjerne også kontakt med oss i skjemaet under, så får du raskt svar!