La oss være ærlige. Mange foredrag og presentasjoner er både intetsigende og kjedelige. Her er 10 tips til hvordan du kan fange og holde på ditt publikums oppmerksomhet i en presentasjon eller et foredrag.
- Vit hvem du snakker til
Finn ut hvem du skal snakke til. Tilpass budskapet til deres hverdag. Liten gruppe? Bruk LinkedIn for å lære deg mer om utdanning, bakgrunn og interesser. Bruk dette ved for eksempel å si: «Jeg vet at mange av dere er opptatt av økonomi. Vår løsning ble kåret til den mest bedriftsøkonomiske av…» Er det kollegene dine? Overrask med noe de ikke ventet seg. - Bestem hva du vil si
Mange som skal presentere noe forbereder seg kun ved å endre dato på siste presentasjon, før de holder den på nytt. Så babler de i vei som sist. Det er ikke bra nok. Ta et skritt tilbake om bestem deg for hva du vil si. Kan du samle dette i én setning? For eksempel: «Historiefortelling er viktigere enn du tror!». Bygg budskapet ditt herfra, og fjern det som ikke handler om hovedbudskapet ditt. - Få publikum til å ville lytte til deg
Før du starter å snakke, må du få publikum til å like deg. De første sekundene tenker de nemlig mest på om de liker deg og om de har lyst til å høre på deg, som retorikkekspert Elaine Eksvärd sier. Starter du med sure miner, klaging og tekniske problemer vil du sjelden bygge sympati. Begynn heller med et smil og en morsom kommentar. Eller si at du har gledet deg til å komme og forberedt deg godt. - Gi publikum et veikart
Hjernen vår slapper mer av hvis den vet hva som skjer. Mange presentasjoner og foredrag flyter av gårde uten at de som ser på vet hvor de skal eller hva de skal lære. Sørg for å ha en god struktur på presentasjonen din. Fortell hva du skal gå gjennom, hvor lenge det varer, og om du tar spørsmål underveis eller til slutt. Mot slutten kan du oppsummere hva du har sagt. Vil du få trening i å presentere?
Se oversikten over Nils Apelands kurs i 2021 her. - Se på publikum, ikke på skjermen
Sørg for å se publikum i øynene mest mulig. Unngå å snu deg mot skjermen. Da mister du øyekontakten og folk ser bare bakhodet ditt. Det er en treningssak å få til dette. Sørg for å ha en skjerm foran deg, så du kan se på den og. Digitalt foredrag: Se i kamera og ikke på deltakerne. Når du har blikket i kamera, vil ditt publikum oppleve at du ser på dem. - Ha bilder som vekker interesse
De fleste foredrag har for mye skrift og for få bilder. Prøv derfor å bytte ut en del av ordene dine med bilder, modeller eller andre former for visuelle framstillinger. Og helst bilder ikke alle har sett. Tren også på å fortelle noe annet enn det alle kan se. Hvis publikum ser ett bilde på skjermen og hører deg fortelle en historie til den, får de to ulike impulser. - Fortell personlige historier
Både forskning og praksis viser at de som klarer å koble personlige historier til et budskap, kommer bedre gjennom. Noen ganger når jeg skal snakke for kommunikasjonsfolk, åpner jeg med en personlig historie om hva jeg lærte av faren min som var en pionér i PR-faget. Da ser jeg folk legger bort telefonen og lytter. Ofte kommer det noen bort til meg og kommenterer nettopp dette. Når du forteller personlige historier – berører du ditt publikum på et dypere plan enn om du bare refererer til fakta. - Ta pauser oftere
En vanlig feil hos oss som har mye på hjertet, er at vi snakker for mye og tar pause for sjelden. Det går i ett. Når du spiser eller drikker, er det godt å ta en pause for å tygge og svelge. På samme måte bør du legge inn små pauser i presentasjonen din. Da får de som lytter fordøyd det du sier. En pause passer godt etter at du har sagt noe viktig eller fortalt en historie som rører ved salens følelser. - Variér stemmen
Et foredrag varer gjerne i 30-45 minutter. Om stemmen og ansiktsuttrykket ditt er likt hele veien, øker sjansene for at folk faller av. Et enkelt tips er å bruke mye mimikk, gestikulere og variere stemmen. Det vekker interesse og øker sjansen for å at flere følger med på det du har å dele. - Slutt i tide
Har du vært i bryllup og hørt «onkelen fra helvete»? Som snakker i 45 minutter og skal ha med alle detaljer fra brudens barndom? Det har jeg. Ingen husker hva han sa. Sørg for at du heller er kort, tydelig og poengtert. Det er som regel bedre.
Vil du å bli bedre til å presentere? Vil du ha trening og ærlige tilbakemeldinger? Bestill et foredrag eller kurs i presentasjonsteknikk med Nils Apeland.