– Vi kommer til å jobbe vesentlig mer på hjemmekontor fremover, sier tidligere toppleder Solfrid Flateby. Virksomheter som vil lykkes med dette over tid trenger ledere som forstår hva som skal til for å opprettholde gløden hos de ansatte også på avstand, hevder hun.
Solfrid Flateby er en erfaren leder og formidler. I 2019 ble hun kåret til årets kvinnelige foredragsholder. Hennes foredrag handler som regel om bedriftskultur, arbeidsglede, kommunikasjon og ledelse. Publikum beskriver foredragene som energiske, faglig relevante og nyttige. I tillegg er det en kjent sak at hun inkluderer en solid dose humor.
4 områder ledere må tenke på
Det siste året har Solfrid, som mange andre, hatt mange møter og workshops med ansatte via skjerm. Denne erfaringen, sammen med hennes lange lederbakgrunn, har gjort det klart for henne hvordan ledere bør tenke og jobbe for å opprettholde kultur og motivasjon på avstand.
– Det er færre avbrytelser og mer fleksibilitet på hjemmekontor. Enkelte undersøkelser viser at vi er 80% mer produktive, og at flere av oss foretrekker denne arbeidsmåten. Samtidig er det en utfordring å lede på avstand. I tillegg til at medarbeidere får dårligere kontakt med hverandre og kan slite med å opprettholde strukturen, poengterer Solfrid.
Den tidligere HR- og kommunikasjonsdirektøren i Bavaria, Coca-Cola og Reitangruppen trekker frem fire områder ledere som vil ivareta ansatte og opprettholde god bedriftskultur må huske på.
1. Vis at det er lov med sosiale pauser
– Ansatte er pliktoppfyllende. Tydeliggjør at det er greit å sette av tid til uformell snakk før møtene eller ta en felles, digital kaffepause. Oppmuntre til å gå en tur ute et kvarter. Korte avbrekk er ikke å snike seg unna. Det er nødvendig for at ansatte trives og leverer godt over tid, utdyper Solfrid.
2. Gi den enkelte positiv oppmerksomhet
– Det er viktigere enn noen gang at ledere setter av tid til gode samtaler med sine ansatte. Medarbeiderne blir mindre sett på hjemmekontor. Ansatte elsker å bli sett og lyttet til, men kommunikasjonen er ofte enveis i digitale møter. Invitere til kontakt og samtale med ansatte. Merk deg hva kollegene er opptatt av på fritiden, still oppfølgingsspørsmål og vis at du ser den enkelte, råder hun.
3. Dropp digitale informasjonsmøter – fokusér på involvering og dialog
– Tidkrevende informasjonsmøter er lite effektivt. Forstå hva som kan formidles på e-post, og hvilke møter som bør gjennomføres. Møtet skal ikke være en informasjonstrakt, sier Solfrid. Hun mener det er god ledelse å distribuere informasjon i forkant og å bruke den digitale samlingen til spørsmål, diskusjon og samtale.
– Presiser i forkant at deltakerne setter seg inn i det som blir sendt ut. Lederen må ikke falle for fristelsen å gjennomgå utsendt informasjon på nytt. Det blir bortkastet tid. Forventningsavklaring og gjennomføringsevne er nødvendig, minner hun om.
Les hva kundene sier om Solfrid Flatebys foredrag på hennes profil her.
4. Ta de ansatte med på å forme sin egen framtid
– Inkluder de ansatte i å tenke fremover. Ofte snakker vi om «feedback». Det er mer effektivt å tenke «feedforward», sier Solfrid. Bli enige om hvordan dere på best mulig måte arbeider videre, og hva du ønsker fremover Medarbeiderne må vite målene det jobbes mot og hva som kreves av den enkelte for å lykkes, avslutter Solfrid.
Interessert i et foredrag med Solfrid? Ta kontakt her for å komme i dialog, så får du et uforpliktende tilbud.