Hvordan kan du best lede deg selv og unngå følelsen utilstrekkelighet i det nye året?
Vi har bedt noen av Talerlistens profiler som holder foredrag om selvledelse, tidsstyring og stressmestring om å dele sine beste tips.
Om du er bedre til å lede deg selv og bruke tiden din smartere, får du gjort mer av det du vil og forhåpentligvis en bedre balanse i livet.
Nina Hanssen er en annen foredragsholder som vet mye om tidsstyring og selvledelse. Hun holder blant annet foredrag om «flow»; å skape riktig flyt i arbeidsdagen.
Her er Nina sine tips:
Lag lister over hva du må og vil gjøre
– Start dagen din med å skrive en liste med hva du må, men også hva du har lyst til å gjøre den dagen. Skriv ned når på dagen du tenker å gjøre handlingen. Ryker tidsplanen, så endrer du tidspunktet eller overfører aktiviteten til dagen etter. Det gir deg godfølelse for hvert punkt du haker av, råder Nina Hanssen.
Nina mener også at kontinuerlig læring og inspirasjon er viktig. Hun legger derfor til:
Hold hodet i form ved å lære noe nytt hver dag
– Når du gjør noe nytt, trener du hjernen din. Det kan være å lære et dikt, en strofe fra en sang eller sitere kunnskap fra en bok. Velg gjerne en aktivitet du selv liker, gjør den alene eller sammen med andre, og avtal tidspunkt. Det forplikter mer, og dere kan motivere hverandre.
Magnus Ingebrigtsen skriver doktorgrad i psykologi ved UiT Norges Arktiske Universitet, og er kjent for sine kurs og foredrag om anvendt psykologi, læring og fokus.
Hans psykologifaglige-råd til hvordan du bør planlegge tiden din er enkelt og konkret:
Book møter med deg selv for å løse komplekse oppgaver
– Komplekse oppgaver som planlegging eller rapportskriving blir ofte utsatt og tar opp mental plass i hodet. Oppgavene tar også mer tid når man gjør dem oppstykket, eller når du blir avbrutt underveis. Legg derfor inn «møter» på 2-4 timer i kalenderen med deg selv og disse oppgavene, så blir det lettere å gi mentalt slipp på oppgavene når du ikke jobber konkret med dem. Det blir også tydeligere for deg selv og andre at du skal jobbe uforstyrret med arbeidsoppgavene når du først tar tak i dem, sier Magnus Ingebrigtsen.
Send en uforpliktende forespørsel til Magnus Ingebrigtsen her.
Bjørne Bjørnson kommer fra et helt annet sted. Han var konsulenten som ble fanget i hamsterhjulet og jobbet uavbrutt. Til slutt sa kroppen stopp. Etter 13 måneder i et mørkt rom, ble han frisk og startet livet på nytt.
Nå er han betydelig mer bevisst på hva som skal til for egen selvledelse og stressmestring. Han har følgende råd:
Steng forstyrrelsene ute og gjør én oppgave av gangen
– Slutt å gjøre flere ting samtidig. Multitasking gjør at vi sløser med tiden, men fører også til at din kognitive kapasitet blir redusert. Evnene dine til å analysere, huske og opprettholde fokus på det du skal gjøre, svekkes når du gjør flere oppgave samtidig, sier han.
Han anbefaler appen Freedom, som både hjelper deg å prioritere oppgaver og å stenge ute forstyrrelser, for eksempel fra sosiale medier.
En annen som har samme anbefaling, er Sara Lossius. Hun er kjent fra podkasten Ingefær og har skrevet flere bøker, blant annet «God morgen – enkle vaner som kan forandre livet ditt før du starter”.
– Unngå å sjekke mobil, e-post og sosiale medier og høre på radio eller se på tv det første kvarteret etter at du har våknet. Det gir deg en roligere morgen med mindre stress og større tilstedeværelse – som er nyttig for fokus og produktivitet senere på dagen, sier Sara Lossius.
Les mer om Sara Lossius og hennes foredrag her.
Bjørne Bjørnson har viser til forskning som sier at vi også får det bedre med oss selv, og lever lengre, dersom vi bryr oss om andre mennesker. Han gir deg derfor følgende empatiske tips:
Tenk over noe godt du har gjort for andre.
– Bruk fem minutter tre dager i uken på å reflektere over én ting som du har gjort for noen andre, noe du tenker at de er takknemlige for at du gjorde for dem. Dette viser seg å motvirke angst, gjøre deg gladere og bedrer dine relasjoner til andre mennesker, sier Bjørne.
Hør intervju med Bjørne Bjørnson i podkasten Talertid her.
Thomas Lone er hverken psykolog, mentaltrener eller ekspert på stressmestring. Men ved å være målrettet og jobbe strukturert, klatret han til topps på alle de høyeste fjelltoppene på hvert kontinent – de såkalte Seven summits – før han ble 25 år.
Nå holder han foredrag om målsetting, hvis du da ikke finner han under vann, på vei ned skibakken eller svevende i en paraglider over fjellene i Hemsedal, der han bor med samboeren sin.
Thomas har følgende enkle råd:
Si nei oftere
– Å skjerme deg fra teite forstyrrelser på mobilen og takke nei møter du ikke trenger å bidra i, vil trene din selvdisiplin. Samtidig frigjør du tid for å levere med høy kvalitet på dagens gjøremål. Hold deg til oppgaver du selv ville satt på din egen agenda, og si nei til mindre viktige oppgaver når du havner i tidsklemma, råder Thomas Lone.
Han anbefaler boken «Suveren på jobb» av Morten T. Hansen. Den norske professorens omfattende forskning innen hva som skaper effektivt arbeid, viser at forskjellen på å bare gjøre noe og det å gjøre det fullt og helt er det som skal til for å lykkes.
Se video med Thomas Lone på hans profil på Talerlisten.
Cecilie Thunem-Saanum avslutter med et av hennes mest anvendelige råd, nemlig å legge inn små «øyer» av tid før og etter avtaler:
Legg inn tidsbuffere før og etter viktige avtaler
En tidsbuffer er en liten pause mellom oppgavene dine, enten det er et møte du skal være med på, en telefon du skal ta eller en oppgave du har løst og skal sende fra deg.
– Sett av et kvarter ekstra før og etter hver avtale når du kan. Da sikrer du at du holder tiden og holder ord. Med mindre tidspress blir du både mer presis til avtaler og mer tilstedeværende i dialog med andre, sier Cecilie.
9 tips til bedre selvledelse og stressmestring:
- Gjør mer av det du tror på, og tro mer på det du gjør.
- Identifisér dine egne styrker og finn ut om du bruker dem riktig.
- Lag lister over hva du må og vil gjøre.
- Hold hodet i form ved å lære noe nytt hver dag.
- Book møter med deg selv for å løse komplekse oppgaver.
- Steng forstyrrelsene ute og gjør én oppgave av gangen.
- Tenk over noe godt du har gjort for andre.
- Si nei oftere.
- Legg inn tidsbuffere før og etter viktige avtaler.
Vil du bli kontaktet om én eller flere av disse foredragsholderne? Skriv noen linjer om hva dere planlegger her, så tar vi raskt kontakt med deg!