Talerlisten

Ekspertenes råd: Dette virker i sosiale medier

Av Sarah Emilie Mørch

På Talerlisten finner du landets fremste foredragsholdere når det gjelder markedsføring i sosiale medier. Her deler to av våre eksperter i sosiale medier sine beste råd.

Skap engasjement på Facebook

Ingvild Moen er rådgiver i Resonate og ekspert på sosiale medier. Hun forteller at mennesker er opptatt av seg selv og at Facebook kan lære oss mer om hva folk liker.

Som merkevare kan man bruke dette til sin fordel ved å bedre forstå målgruppen, deres behov og ønsker. Hun forklarer at det målgruppen deler er undervurdert.

– Hvis du vil bygge ambassadører i sosiale medier må du se dem, like dem, gi dem noe å prate om og prate med dem, anbefaler hun. Ingvild er opptatt av nettopp forskjellen ved å prate med, ikke til. Det betyr at du må stille spørsmål, kommentere, skryte av andre, gi råd og vise engasjement.

Ingvild forteller at det innholdet som publikum klikker seg inn på også er det innholdet de får opp mer av. For å nå igjennom kan det være lurt å kjenne til hvordan Facebook prioriterer innhold.

Hun forklarer at Facebook blant annet belønner:

  • Poster som klikkes mye på
  • Saker som spres av mange

Godt innhold belønnes økonomisk. Det betyr at poster som klikkes mye på gir lavere priser dersom du bruker Facebook-annonsering. Mange har erfart at du må sponse innlegg for å nå skikkelig ut.

Nok om deg – hva synes du om meg?

Sosiale medier handler om publikum og forbrukernes liv. Derfor må man finne ut hvilken rolle man ønsker å spille i folks liv. Hvorfor skal målgruppen være interessert i å følge nettopp deg?

Ingvild kommer med følgende råd:

  • Du må finne ut hva du skal være, for hvem
  • Svar alle som engasjerer seg i ditt innhold på en personlig måte, både de som stiller spørsmål og de som kommenterer
  • Finn én hashtag og følg den opp
  • Du kan få mer omtale ved å finne og dele godt innhold fra publikum
  • Kontakt på forhånd den som har postet innholdet du ønsker å dele videre. Da bygger dere samtidig en relasjon og denne kan bli langsiktig og gunstig for begge
  • Hvis du bruker video på Facebook må du må fange oppmerksomheten til publikum innen tre sekunder
  • Folk bruker 12% lenger tid på videoer som har blitt tekstet

Finn din stemme på Instagram

Ingvild forteller at mange av de samme tingene som fungerer på Facebook også fungerer godt på Instagram. Dette kaller hun for  sosial, digital intelligens.

Hun trekker frem at mennesker har et ønske om å bli sett, og at Instagram er en fin plattform for å både se, snakke med og dele følgernes innhold videre.

– Ingen har noen sinne postet et bilde på Instagram med åpen profil og emneknagg, og ikke ønsket å bli sett, påpeker hun.

For å lykkes bedre på Instagram bør du ha:

  • En tydelig historie
  • Konsekvent og forutsigbart innhold, enten i bildene som deles, stil eller tone
  • Jevn frekvens

Hun legger også til at de som lykkes bruker minst 25 prosent av tiden på å like andres innhold.

Ingvild Moen

EKSPERT PÅ SOSIALE MEDIER: Ingvild Moen oppfordrer virksomheter til å skape et digitalt community rundt noe de brenner for – dette gir følgerne merverdi.

Hva med Snapchat ?

Marie Brudevold, også kjent som Supermarie, er Snapchat-spesialist og kommunikasjonsrådgiver for Gjensidige. Her bruker hun daglig kanalen til å formidle tørr forskningsprat på en humoristisk og kreativ måte.

Hun trekker frem at Snapchat byr på mange muligheter og at man ikke trenger å finne opp kruttet på nytt.

Marie råder bedrifter til å benytter seg av Mystory-funksjonen og ikke være for påtrengende.

– Du bør ikke snappe følgerne dine direkte, med mindre de spør. Det kan oppleves som ubehagelig, understreker hun.

Nytteverdi og historiefortelling

– Alle har en historie å fortelle. Er du vaskepersonell? Kom med tips til rengjøring! Er du en søppeltømmer, så fortell om kildesortering eller rare ting du finner i søpla, oppfordrer hun.

Marie vet hva som fungerer og deler følgende tips:

  • Innholdet som deles må ha en nytteverdi, gi følgerne noe tilbake for tiden deres
  • Bruk en god dose humor og gjerne morsomme ordspill
  • Ha en uhøytidelig og leken tone

Hun forteller at Snapchat kan brukes som en salgskanal ved f.eks. å dele tilbud som er eksklusive for de som følger deg i denne kanalen.

– Skap engasjement ved å oppfordre følgerne til å “Screenshot hvis….”. Det kan være at de må vise frem dette bildet for å få noe, eller det kan brukes for å måle interessen for noe, sier hun.

Hun legger også til at budskapet bør fungere like godt både med og uten lyd.

Snapchat er en fin kanal for å skape dialog og få respons, skap engasjement ved å:

  • Be følgerne om å snappe deg for å få respons
  • Del respons i storyen

Trenger du derimot et ekstra råd for å få følgerne på kroken?

– Søte kjæledyr! Det fungere alltid, smiler Marie lurt.

© 2017 Talerlisten AS