Ingvild Moen og Olav Mellingsæter på scenen

Hvem vinner, mennesker eller maskiner?

Publisert i Tips og råd av

Vil roboter og kunstig intelligens ta over jobben mennesker gjør i dag? Teknologioptimistene og foredragsholderne Ingvild Moen og Olav Mellingsæter forteller hva de mener vil skje når digitaliseringen har fått fotfeste.

– For mange handler digitalisering i første omgang om muligheten for å effektivisere. Vi kan kutte store kostnader ved hjelp av maskiner, både programvare og fysiske maskiner. Deretter handler det om å gjøre ting på nye måter. De som klarer det, skaper nye muligheter for både bedriften, samfunnet og seg selv, sier Ingvild Moen.

Hennes samarbeidspartner på scenen, Olav Mellingsæter, forklarer videre:

– Å få en robot til å behandle en lånesøknad raskt, handler kun om effektivisering. Der er bankene nå. I det roboten kan se alle dine aktiva og passiva, analysere ditt økonomiske atferdsmønster og gi deg kreditt ut fra den risiko du tar i livet – da snakker vi innovasjon. Det er dit finansbransjen vil.

– For salg og markedsføring endrer det måten å være til stede for kundene på. Teknologi gjør at bedriften kan redusere bruken av kommunikasjonsflater hos fordyrende mellomledd og være tilgjengelig og til stede for kundene hele tiden. Dermed er bedriften umiddelbart tilgjengelig når et kundebehov oppstår. Etter hvert vil dette bli et krav fra kundene for om de velger din bedrift eller ikke, sier han.

Hva slags gevinster mener dere er de viktigste når det gjelder digital markedsføring?

– Det er to store gevinster. For det første kan det kuttes store kostnader i kommunikasjonsarbeidet. Dette kan for eksempel skje ved at man snakker mer med de som vil høre, enn at man roper til alle. For det andre kan bedriftene gjennom digital markedsføring bygge en tettere relasjon til kundene sine. Da slipper de å bruke penger på å hente kunden inn igjen for nye salg, sier Ingvild.

– Bedriftene er nå på en reise fra sosial kommunikasjon i markedsføring til digital transformasjon av hele virksomheten. Pengene man sparer på markedsføring kan brukes til å innovere kjernevirksomheten. Det er her reelle verdier og nye muligheter vil skapes.

Ledere som fortsatt ikke har satt i gang digitaliseringsprosesser internt, hvor bør de starte?

– Digitalisering handler om å forstå hva som skjer rent teknologisk. Deretter handler det om å overføre denne forståelsen til det bedriftene gjør, og se hva teknologien kan gjøre annerledes, sier Olav.

Han mener at bedriftens egne ansatte kan gjøre denne jobben bedre enn innleide konsulenter.

– De ansatte sitter tettest på hva som skjer i bedriften. Involvér dem. Åpne for at hele organisasjonen ivrer for å sette seg inn i teknologiskiftet, og høst av deres betraktninger. Ansatte med innsikt kommer gjerne med gode innspill på hva som kan gjøres annerledes. Og de vil få stor forståelse og tilpasningsevne for endringene som kommer.

Ingvild Moen

ERFAREN: Ingvild Moen kombinerer teknisk innsikt og interesse med erfaring fra lærer-yrket når hun holder foredrag om konsekvensene av digitaliseringen.

– Digitalisering er nemlig så mye mer enn IT-prosesser, maskiner og nye programvarer. Det handler om å finne helt nye måter å gjøre ting på, sier Ingvild.

Det snakkes mye om at robotene snart vil ta over mange jobber. Hvor reell er frykten for at mange nordmenn vil miste jobben de neste 10 årene, etter deres mening?

– Problemstillingen er for enkel. Vi ser og vil se en massiv omstilling de neste 10 årene. Og omstilling er gøy! Det slipper fri fantastiske ressurser til å ta tak i ting som er langt mer relevant i dagens samfunn. Akkurat nå skaper også robotene flere arbeidsplasser enn de tar bort. Det skyldes selvsagt flere ting: De frigjør oss fra repetitive arbeidsprosesser, men er ikke så smarte som mange tror. Det krever folk til å tilrettelegge for robotene på forskjellige områder, sier Olav.

– Robotene frigjør også massiv kreativt kraft hos ansatte som er involvert og engasjert i utviklingen. Er de en del av prosessen så finner de raskt nye oppgaver som maskinene ikke kan håndtere og som utvikler virksomhetene videre, skyter Ingvild inn.

– Husk at per i dag så effektiviserer robotene kun arbeid, de utvikler det ikke videre. Utvikling er de ansattes største potensiale.

Olav Mellingsæter

PIONÈR: Siden 2001 har Olav med på å utvikle digital kommunikasjon med nye produksjonsteknikker og fortellerformater, for å effektivt utnytte teknologi og nye mediekanaler for kommunikasjonsformål.

Hvilke jobber mener dere vil ryke først?

– La oss snu på det og heller spørre: Hvilke kjedelige arbeidsoppgaver blir vi kvitt? Robotene vil hjelpe oss til å automatisere en haug med kjedelige jobber i alle bransjer og virksomheter. Først ryker de mest rutinepregede – som eksempelvis telefonselgere og økonomiarbeidere. Sammen med sjåfører og modeller. Det er ren logikk, de kan lett erstattes av maskiner.

– Men selv om selgere og modeller ryker, så sitter salgssjefen trygt. Hun eller han må fortsatt være kreativ i uttaket av salget. Det er lenge til maskinene klarer å erstatte det ansvaret.

Hva er det viktig å lære seg hvis du vil unngå å bli erstattet av en robot?

– For den ansatte handler det utvilsomt om å se mulighetene. For bedriftene handler det om å la de ansatte finne mulighetene. Det vil utvikle både bedriften og de ansatte. Og skal du se muligheter må du inn i tilstand av evig læring. Still deg selv spørsmålet: Hvordan kan jeg som bedriftsleder tilrettelegge for at mine ansatte søker kunnskap? Hvordan kan jeg som ansatt bruke teknologien til kontinuerlig stimulere nysgjerrigheten min?

– Et lite eksempel: Se hvilken ny vår tidligere demotiverte ansatte i en kriserammet medieindustri har fått. De ivrer nå å lage historier med bilder og film hos bedrifter, og utnytte teknologi til å få det best mulig til. De har gått fra å være en kostnad mediebedrifter måte kvitte seg med, til ressurser som kutter markeds- og kommunikasjonskostnader et annet sted.

Hva kan bedriften gjøre for å få fart på omstillingen?

– Start med å vise de ansatte hva teknologien innebærer og betyr for oss som mennesker. Skjønner vi hva den gjør og betyr for oss som forbrukere i dag, så forstår vi lettere hva den kan gjøre for oss som bedrift og ansatte i morgen.

– For den ansatte handler det om å se mulighetene. Vi er alle oss selv nærmest, så det er motiverende å skjønne hva det betyr for oss som forbrukere.

Hvem vinner til slutt, menneske eller maskin?

– Mennesket. Ingen tvil. Maskinene vil løse mange store problemer for oss, bedrift og samfunn. Alt fra måter vi gjør ting på, til global ressursfordeling. Det kommer til å bli gøy!

Ønsker du å sende en forespørsel kan du booke Ingvild og Olav her.

Vil du ha hjelp?

Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg raskt!

2024 © Talerlisten AS