Covid 19-tilpasning: Vi har god erfaring med digitale foredrag, og har råd og løsninger!

Hvordan håndtere stresset som møter deg tilbake på kontoret?

Publisert i Tips av

Dagene med hjemmekontor nærmer seg slutten. Tiden for latter og prat ved kaffemaskinen står for tur. Mye kan likevel være endret i jobb-situasjonen din. Hva slags stress kan møte deg som tilbake på kontoret og hva kan forhindre usikkerhet?

– Det er ingen tvil om at mange blir stresset av å bevege seg vekk fra det trygge og komfortable hjemmekontoret vi nå har vendt oss til. I tillegg er det usikkert hvordan den nye jobbhverdagen blir, og uforutsigbarhet er en stor stressfaktor for oss mennesker. 

Det fine er at ledere nå har en unik mulighet til å bygge en ny og bedre kultur på arbeidsplassen, sier Ida Holo, psykologspesialist, gründer og foredragsholder på Talerlisten.

Gründer av Angstklinikken

Holo har spesialisert seg på angstlidelser og har grunnlagt og Angstklinikken sammen med Mari Norman. Hun er ekspert på stress, og er brennende opptatt av hvor mye en trygg og god kultur på arbeidsplassen har å si for de ansatte.

HVA NÅ, SJEF?: 12. august står Mari og Ida på scenen på seminaret «Hva nå, sjef?» for å snakke om nettopp stressmestring.

Endring skaper stress

– Endring er generelt stressende for oss mennesker. Det å gå fra dine egne rutiner, tilbake til en hverdag hvor oppgaver og rutiner er mer uforutsigbare og bestemmes av andre, føles for mange ubehagelig, sier Holo.

I tillegg er det mange kolleger som du før hadde en god relasjon til, som det nå kanskje er 1 ½ år siden du har snakket ordentlig med. Er du nyutdannet eller nyansatt skal du kanskje hilse ordentlig på kollegaene for første gang, og vil oppleve det å være ny på arbeidsplassen enda en gang, denne gangen fysisk. 

Dette vil for mange føles nervøst og uvant, og med rustne sosiale ferdigheter etter lang tid med mindre sosial kontakt, vil dette kunne medføre stress.

– Det er vanlig å synes at dette er litt ubehagelig. Noen vil bli stresset av det. Men stress er ikke farlig, så lenge du håndterer det godt. Det finnes det teknikker for. Du kan også tenke på de sosiale evnene som en muskel som må trenes opp igjen, og det gjøres ikke på en dag, sier Holo.

Book et foredrag med psykologspesialist Ida Holo her.

Enklere å forebygge enn å behandle

Holo er tydelig på at det å bygge en trygg kultur bør være i fokus særlig når man står overfor overganger, slik som nå. Team som er preget av psykologisk trygghet, der det er lov å være seg selv, gjøre feil og stille kritiske spørsmål, er mer effektive, kreative og produktive enn team hvor de ansatte ikke har denne tryggheten. 

– Denne høsten er på mange måter en gullsituasjon for ledere. De kan starte litt med blanke ark, og se mulighetene for å bygge en god kultur. En trygg og åpen kultur er det viktigste tiltaket for å håndtere stress på arbeidsplassen. I tillegg er litt av hemmeligheten å lære seg å ikke stresse over det å være stressa, sier Holo.

På seminaret «Hva nå, sjef» 12. august vil du lære mer om hva du som medarbeider konkret kan gjøre for å håndtere stresset som møter deg tilbake på arbeidsplassen, og hva du som leder kan gjøre for å legge til rette for et optimalt møte med kontoret igjen.

Vil du ha hjelp?

Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg raskt!

2021 © Talerlisten AS