Om Bjørn Richard Johansen
Bjørn Richard Johansen er et kjent navn i norsk næringsliv. Med lang og variert erfaring fra oppdrag i Norge og utlandet, har han omfattende og bred erfaring med PR, krisekommunikasjon, mediehåndtering og ledelse.
Johansen hadde ideen til First House, som ble etablert i 2009. Han var «motoren» i startfasen, og spilte en viktig rolle når det gjaldt salg, relasjonsbygging og allianser med andre fagmiljøer, som meglere, advokater, næringsforeninger, ambassader, handelskamre og andre grupperinger. Han er nå kommersiell direktør i Geelmuyden.Kiese, og jobber med å bygg kultur og relasjoner i Norge og utlandet.
Bjørn Richard har en rekke interessante rådgivningsoppdrag i bagasjen. Han har hjulpet rederier med skip på grunn, topp-politikere i tilltskrise og næringslivsledere i mediestorm. Han var ansvarlig for krisestaben da Islands økonomi kollapset i 2008 og var senere med å gjenreise turismen til Island med den effektfulle kampanjen «Inspired by Iceland». Bjørn Richard er fra Telemark og er en ivrig motorsykkelkjører.
Oslo
Nei
Foredrag med Bjørn Richard Johansen
Når krisen kommer!
Plutselig er krisen der. Hva gjør du? Hvordan håndterer du det? Den første timen avgjør mye om hvordan utfallet av håndteringen går. Når og hvordan setter du stab, hvem gjør hva? Et foredrag med praktiske eksempler og mange råd basert på erfaringer fra virkelige kriser.
Å skape et selskap - hvordan tenker man. Hvordan går man frem?
Basert på erfaringer med ideen bak First House, idrettsprosjektet Vestfold og TelemarkHelten og Conceptor Bolig. Nyttig og med mange eksempler.
Mediehåndtering - Hvordan etablere og bygge relasjon med medier i Norge og internasjonalt?
Hvordan tenker og jobber journalister? Hvordan bygge langsiktige og gode relasjoner? Hvordan reagere og håndtere mediene, proaktivt og reaktivt? Et praktisk og matnyttig foredrag.
Salg og salgsledelse i konsulent-, advokat og rådgivningsbransjen
Går vi mot tøffere tider? Eller har man store ambisjoner om vekst? Uansett er salg av tjenester sentral for å skape økt lønnsomhet i virksomheten. Da er dette foredraget midt i blinken. Hvordan løse et selskaps salgsutfordringer. Hvordan gjøre salg til noe gøy, selv for de som ikke liker å selge? Ingeniører, advokater, rådgivere, konsulenter, prosjektledere, selgere og andre med interesse for salg vil ha nytte av dette foredraget. Faglig påfyll kombinert med gøy faktor! Et foredrag med praktiske eksempler, samt at det kan utvides med gruppeoppgaver for å skape engasjement blant deltakerne – i etterkant av foredraget.
Talerlisten mener
Bjørn Richard har svært allsidig erfaring, og har gjort alt fra å håndtere internasjonale kriser i utlandet til å bygge opp Norges mest kjente PR-byrå. Han har sett og vært med på oppturer og nedturer, og vært med å skape mye. På scenen er han en god historieforteller med tyngde og troverdighet.