Om Espen Selvik
Espen Selvik har du kanskje sett på TV eller DAX-18? Norsk dirigent, komponist, musikkanmelder i Dagbladet, forfatter og artist. Han har skrevet 5 symfonier og 2 oratorier og dirigerer orkestre over hele verden. Selvik har kunnskap om mange fagfelt og evner å se trender og sammenhenger som kan overraske publikum. Humor og action er det også. Espen har blitt tildelt den litauiske President-orden. Han samarbeider ofte med regissør Helge Jordal, er dommer i internasjonale konkurranser, stiftet Big Business band, startet Sotrafestivalen og satte verdensrekord med «Verdens lengste konsert», som varte i 111 timer, 11 minutter og 11 sekunder under Festspillene i Bergen. Espen har også blitt invitert til festivalen «Arabic Perspectives» og gav egen konsert i Kairo-operaen. Han er tidligere leder for Programkomiteen for Stavanger Symfoniorkester, har skrevet offentlige rapporter for UDI, samt Kultur- og Kommunaldepartementet. En annerledes foredragsholder som ser det andre ikke evner å se.
Oslo
Nei
Foredrag med Espen Selvik
NORSKE VERDIER
Nordmenn lever i en utkant av Europa. Dette foredraget tar for seg en gjennomgang av NORSKE VERDIER. Foredragsholderen har en spesifikk og spennende kunnskap om arkeologi, geografi, historie og politikk i tillegg til flere kunstfag. Grunnloven fra 1814 var viktig, men det var ikke her historien begynte. Tilhørerne vil bli overrasket over alt nordmenn fikk til i tidligere tider også. HUMOR, INNSIKT OG ACTION
6000 år på en time. Verdenshistorien alle bør kunne.
Endringene i menneskers levekår de siste generasjonene har vært formidable. Likevel er det sykluser og hendelser som gjentar seg selv, og mye startet for 6000 år siden. Hvorfor er det slik? Folkevandringer, klimakriser, imperier som kollapser og religionskriger og andre kriger opptrer med forbløffende sykluser og gjentakelser. Problemet i dag er at kunnskapen er altfor omfattende og på samme tid fragmentert. De store linjer i historien forklarer mye. Bruk av antikke instrumenter!
Den elskede diktatoren. Mitt liv som orkesterdirigent.
Det å være orkesterdirigent er tyranni og makt satt i system som av og til fungerer helt utmerket. Eksempler fra øvelser og konserter i verdens musikksentre og rare avkroker. Er maestro-rollen svaret på et demokrati som forvitrer? Kanskje ikke helt, men et tankevekkende foredrag med musikalske eksempler og overraskelser der publikum også prøver seg som "et orkester i virkeligheten" med sang og rytmer. En garantert annerledes opplevelse.
Hvorfor forstår vi så lite om Russland?
Vår mektige nabo i øst har en historie som kan virke skremmende og fremmed, mens kunstnere som Tolstoi, Dostojevski, Tsjaikovski og Sjostakovitsj tilhører verdenstoppen i sine sjangre og er elsket av mennesker over hele verden. Hvorfor forstår vi så lite av Russland? Foredragsholderen har gitt konserter og foredrag i hele dette veldige landet og har mange erfaringer som vil overraske og være til ettertanke.
Penger løser ikke alt. Snarere tvert i mot
Da Norge var et av Europas fattigste land mellom 1850-1930, leverte vi kunstneriske verdensenere i fleng. Hva er galt med politikken i dag? Den beste kunsten kommer ikke på grunn av, men på tross av. Motstand, kamp og glød er viktigere enn pengestøtte og trygge rammer. Grieg, Ibsen og Munch er verdensnavn, mens Norge fikk 3 Nobelpriser i litteratur på 25 år (Bjørnson 1903, Hamsun 1920 og Undset 1928). Foredragsholderen bruker musikk og rytme på en måte publikum knapt har erfart tidigere.