Lars Erling Olsen

Professor, ekspert på merkevareledelse

Fra kr 20.000,-

For 45 min. oppdrag nær talers hjemsted. Reise, evt. overnatting og mva kommer i tillegg.
Send forespørsel Bli kontaktet

Om Lars Erling Olsen

Lars Erling Olsen holder praktiske og faglige foredrag om markedsføring, merkevarebygging og påvirkning. Han er professor ved Handelshøyskolen BI, og en av Norges ledende eksperter på merkevareledelse, markedskommunikasjon og forbrukeratferd. Han er medforfatter på bestselgerne «Merkevareledelse» (4. utgave 2019) og «Markedskommunikasjon (2017). Olsen er en aktiv forsker og har publisert en rekke vitenskapelige artikler i ledende internasjonale tidsskrifter. Han har en doktorgrad fra BI og har vært instituttleder ved institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania og er Dean Bachelor ved BI. Lars ble utnevnt som professor i markedsføring i en alder av 37 år – noe som da gjorde han til del av en gruppe på bare 2% av norske professorer under 40 år. Han har lang praktisk erfaring i markedsføring – både som ansatt i dagligvareindustrien, men også i senere år som konsulent for norske og internasjonale merkevarer. Lars har også deltatt i og drevet bedriftsinterne merkevareskoler.

Hjemsted
Oslo
Foredrag på engelsk
Ja

Foredrag med Lars Erling Olsen

Vanens makt

Vi liker å tro at vi tar rasjonelle og reflekterte valg. Sannheten er at vi ikke alltid er så reflekterte som vi tror. Ofte fatter vi bare de samme beslutningene vi fattet forrige gang vi sto i samme situasjon. Den ubevisste vanen har ofte store konsekvenser uten at vi selv er klar over det. Virksomheter som ikke tar vaner på alvor i sine beslutninger om strategi, innovasjon og kommunikasjon står i fare for å gjøre dyre feil.

Ubevisst påvirkning av bevisste kunder

Alle er opptatt av effekt av sin kommunikasjon. Tradisjonelt har man vært opptatt av effekter som en konsekvens av bevisste vurderinger - "hvor bra og relevant er innholdet"? Men, dette kan ikke forklare alle effekter av kommunikasjon. Vi kan nemlig også påvirkes av små detaljer vi ikke selv er bevisst! I dette foredraget vil vi se på oppdatert forskning om hvordan ubevisst påvirkning kan finne sted, og vi vil også sneie litt innom evolusjonære forklaringer på effektiv kommunikasjon.

Merkevarebygging: «Nye» teorier eller gammelt nytt?

Laws of growth, Byron Sharp, mental tilgjengelighet, double jeopardy og Ehrenberg-Bass er noen av de navn og begreper som svirrer rundt i mange norske markedsføringsmiljøer om dagen. Mye av dette «nye» fornuftig og bra, andre teorier er kanskje litt mer akademisk kontroversielt? I dette foredraget vil Olsen gå igjennom dette «nye», og både støtte og kritisere disse tankene basert på etablert kunnskap om merkevarebygging.

Viral spredning av markedskommunikasjon

Ubetalt spredning i fortjente kanaler blir viktigere og viktigere!. Youtube, Facebook og blogger er for mange annonsører en vei å spre budskapet sitt på. Noen budskap eksploderer i disse kanalene og spres likt virus fra menneske til menneske i rasende fart. Men andre budskap fungerer ikke like godt. Hvorfor er det slik? Hvordan kan man øke sannsynligheten for viral spredning? I dette foredraget vil Olsen gi deg seks konkrete råd og vise gjennom dagsaktuelle eksempler hva som fungerer.

Digital merkevareledelse

Teknologien har endret markedsføringsfaget. Har digitale kundereiser, performance marketing, influencers, Google analytics og Facebook gjort merkevarer overflødig? Olsen mener i dette foredraget at svaret på dette er NEI! Det betyr likevel ikke at vår digitale tid ikke påvirker hvordan man må bygge sterke merkevarer og ta hensyn til endringer i medier og kjøpsprosesser. Olsen viser deg hva du bør tenke på og hvordan digitale muligheter ikke svekker, men styrker merkevarenes betydning.

Kurs med Lars Erling Olsen

Merkevareskole

Skreddersydde faglige og praktiske merkevareskoler for ulike bedrifter og bransjer. Alt fra 1-2 dagers kurs til 2-3 dager x 4/5 samlinger og lang erfaring med digitale kurs. Typiske temaer er: markeds- og merkevarestrategi, markedsorientering, forretningsstrategi, vekst & innovasjon, markedskommunikasjon, med mer. Noen referanser: Mills Brand Academy, Steen & Strøm merkevareskole, Selvaag Brand Academy, Sørlandet merkevareskole, Rieber Brand Academy, Bergen Branding, OMG Brand Academy.

Effektiv markedskommunikasjon?

Skreddersydd faglig og praktisk kurs om hvordan markedskommunikasjon virker. Kursene tilpasses den enkelte kunde og kan være alt fra en halv dag til 3-4 dager i lengde. Lang erfaring med digitale kurs. Typiske temaer er: hvordan virker markedskommunikasjon, kommunikasjonsstrategi og kommunikasjonsplanlegging, mediestrategi, kommunikasjonstiltak, medier og medievalg m.m. Kurset tar utgangspunkt i Olsen, L.E. og Peretz, A. (2017), Markedskommunikasjon, Bergen: Fagbokforlaget.

Talerlisten mener

Lars har stor teoretisk og praktisk kunnskap innen merkevareledelse og markedsføring, og evner å fordmidle dette på en relevant og levende måte. Foruten foredrag kan holder han også fagdager eller "skoler" for bransjer.

2024 © Talerlisten AS