Lars Erling Olsen

Professor, ekspert på merkevareledelse

Fra kr 20.000,-

For 45 min. oppdrag nær talers hjemsted. Reise, evt. overnatting og mva kommer i tillegg.
Send forespørsel

Om Lars Erling Olsen

Lars Erling Olsen er professor ved Handelshøyskolen BI og en av Norges fremste eksperter innen merkevareledelse, markedskommunikasjon og forbrukeratferd. Med en doktorgrad fra BI og praktisk erfaring både fra dagligvareindustrien og som konsulent for norske og internasjonale merkevarer, har han en unik innsikt i fagfeltet. Hans omfattende forskning og publisering av vitenskapelige artikler i ledende internasjonale tidsskrifter gjør ham til en ettertraktet taler.

Lars har en unik evne til å formidle komplekse temaer på en forståelig og engasjerende måte. Som instituttleder ved institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania og nå som professor ved BI, har han inspirert studenter og praktikere til å forstå sammenhengen mellom teori og praksis. Hans engasjerende og motiverende formidlingsstil gjør at folk virkelig blir med på reisen. Han har også deltatt som foredragsholder på blant annet Merkevaredagen til Kampanje og «Betydningen av merkevarer» på Bilbransjens dager der tilbakemeldingene var svært positive.

Lars har hjulpet bedrifter med å bygge sterke og solide merkevarer. Han predikerer at en vellykket merkevare ikke bare handler om logoer og reklame, men om å skape en helhetlig opplevelse for kundene. Gjennom konkrete eksempler og praktiske verktøy gir han deltakerne innsikt i hvordan de kan bygge og forvalte merkevarer som skiller seg ut og gir konkurransefortrinn. Hans foredrag gir ikke bare teoretisk kunnskap, men også praktiske råd som kan implementeres umiddelbart.

Lars Erling Olsens foredrag er en opplevelse som engasjerer, motiverer og gir verdifull innsikt – en øvelse du ikke vil gå glipp av! Enten du er en erfaren leder, en nysgjerrig student eller en gründer med ambisjoner, vil du finne hans perspektiver og kunnskap inspirerende og relevant.

Hjemsted
Oslo
Foredrag på engelsk
Ja

Foredrag med Lars Erling Olsen

Vanens makt

Vi liker å tro at vi tar rasjonelle og reflekterte valg. Sannheten er at vi ikke alltid er så reflekterte som vi tror. Ofte fatter vi bare de samme beslutningene vi fattet forrige gang vi sto i samme situasjon. Den ubevisste vanen har ofte store konsekvenser uten at vi selv er klar over det. Virksomheter som ikke tar vaner på alvor i sine beslutninger om strategi, innovasjon og kommunikasjon står i fare for å gjøre dyre feil.

Ubevisst påvirkning av bevisste kunder

Alle er opptatt av effekt av sin kommunikasjon. Tradisjonelt har man vært opptatt av effekter som en konsekvens av bevisste vurderinger - "hvor bra og relevant er innholdet"? Men, dette kan ikke forklare alle effekter av kommunikasjon. Vi kan nemlig også påvirkes av små detaljer vi ikke selv er bevisst! I dette foredraget vil vi se på oppdatert forskning om hvordan ubevisst påvirkning kan finne sted, og vi vil også sneie litt innom evolusjonære forklaringer på effektiv kommunikasjon.

Merkevarebygging: «Nye» teorier eller gammelt nytt?

Laws of growth, Byron Sharp, mental tilgjengelighet, double jeopardy og Ehrenberg-Bass er noen av de navn og begreper som svirrer rundt i mange norske markedsføringsmiljøer om dagen. Mye av dette «nye» fornuftig og bra, andre teorier er kanskje litt mer akademisk kontroversielt? I dette foredraget vil Olsen gå igjennom dette «nye», og både støtte og kritisere disse tankene basert på etablert kunnskap om merkevarebygging.

Viral spredning av markedskommunikasjon

Ubetalt spredning i fortjente kanaler blir viktigere og viktigere!. Youtube, Facebook og blogger er for mange annonsører en vei å spre budskapet sitt på. Noen budskap eksploderer i disse kanalene og spres likt virus fra menneske til menneske i rasende fart. Men andre budskap fungerer ikke like godt. Hvorfor er det slik? Hvordan kan man øke sannsynligheten for viral spredning? I dette foredraget vil Olsen gi deg seks konkrete råd og vise gjennom dagsaktuelle eksempler hva som fungerer.

Digital merkevareledelse

Teknologien har endret markedsføringsfaget. Har digitale kundereiser, performance marketing, influencers, Google analytics og Facebook gjort merkevarer overflødig? Olsen mener i dette foredraget at svaret på dette er NEI! Det betyr likevel ikke at vår digitale tid ikke påvirker hvordan man må bygge sterke merkevarer og ta hensyn til endringer i medier og kjøpsprosesser. Olsen viser deg hva du bør tenke på og hvordan digitale muligheter ikke svekker, men styrker merkevarenes betydning.

Kurs med Lars Erling Olsen

Merkevareskole

Skreddersydde faglige og praktiske merkevareskoler for ulike bedrifter og bransjer. Alt fra 1-2 dagers kurs til 2-3 dager x 4/5 samlinger og lang erfaring med digitale kurs. Typiske temaer er: markeds- og merkevarestrategi, markedsorientering, forretningsstrategi, vekst & innovasjon, markedskommunikasjon, med mer. Noen referanser: Mills Brand Academy, Steen & Strøm merkevareskole, Selvaag Brand Academy, Sørlandet merkevareskole, Rieber Brand Academy, Bergen Branding, OMG Brand Academy.

Effektiv markedskommunikasjon?

Skreddersydd faglig og praktisk kurs om hvordan markedskommunikasjon virker. Kursene tilpasses den enkelte kunde og kan være alt fra en halv dag til 3-4 dager i lengde. Lang erfaring med digitale kurs. Typiske temaer er: hvordan virker markedskommunikasjon, kommunikasjonsstrategi og kommunikasjonsplanlegging, mediestrategi, kommunikasjonstiltak, medier og medievalg m.m. Kurset tar utgangspunkt i Olsen, L.E. og Peretz, A. (2017), Markedskommunikasjon, Bergen: Fagbokforlaget.

Talerlisten mener

Lars har stor teoretisk og praktisk kunnskap innen merkevareledelse og markedsføring, og evner å fordmidle dette på en relevant og levende måte. Foruten foredrag kan holder han også fagdager eller "skoler" for bransjer.

2024 © Talerlisten AS