Om Mette Hopsdal
Er du klar til å ta din bedrift til nye høyder gjennom å få inspirasjon og praktiske eksempler på hvordan du bygger kulturen dere trenger for å klare å levere på strategiene? Da er Mette Hopsdal foredragsholderen du trenger!
Mette er en fremtredende figur i arbeidslivet innen ledelse, kulturbygging og organisasjonsutvikling, og deler hvordan dere kan gjøre kultur og ledelse til et konkurransefortrinn. Hun er kjent for sin innovative tilnærming til arbeidskultur og menneskelig dynamikk i organisasjoner, og bringer med seg en unik kombinasjon av bred erfaring innen nettopp ledelse, kultur og relasjonskompetanse.
Mette var Norges første DNA-direktør (en HR-direktør med et ekstra strategisk fokus på kulturen, DNA’ et i organisasjonen) hos Ice Norge, der hun var en drivkraft bak store endringer som posisjonerte selskapet som en attraktiv arbeidsplass med en sterk organisasjonskultur, gjennom fokus på medarbeidertilfredshet, innovasjon og fleksibilitet.
Gjennom ulike topplederroller i kjente, norske selskaper som Synsam, Ice Norge og NG Group/Norsk Gjenvinning, har Mette i ulike kontekster og bransjer vist hvordan organisasjoner kan markere seg som en attraktiv arbeidsplass som tiltrekker og beholder de beste folkene, og som skaper gode ledere og velfungerende team med utgangspunkt i tillit og relasjoner.
Med et glødende engasjement og glimt i øyet tar Mette deg med på en reise gjennom ulike dimensjoner i dagens arbeidsliv som både ledere og medarbeidere kjenner seg igjen i, med konkrete og erfaringsbaserte eksempler fra sine mer enn 20 år som leder. Hennes praktiske tilnærming til å navigere i arbeidshverdagen treffer svært godt hos publikum, og tilbakemelding fra kunder er at nettopp hennes allsidige bakgrunn og egne erfaringer gir henne et unikt perspektiv, og en spesiell troverdighet når hun formidler.
Enten Mette holder foredrag, workhops ellers kurs, eller om målgruppen er ledere, medarbeidere eller team, så er Mette dedikert til å hjelpe organisasjoner med å bli attraktive arbeidsplasser som forstår og omfavner driverne for suksess i 2025 gjennom mennesker som ønsker å lykkes sammen!
Hun har bidratt inn i boken «Fremtidens Arbeidsliv», blir stadig invitert som gjest til ulike podcaster om arbeidslivet, ledelse, teambygging og kultur – og holder kurs, workshops og foredrag for ulike deler av næringslivet.
Ikke gå glipp av sjansen til å lære av Mette Hopsdal – bestill et foredrag og få hennes tanker om og tips til hvordan dere lykkes og når målene gjennom menneskene som jobber med og for dere!
Oslo
Ja
Foredrag med Mette Hopsdal
Kultur som konkurransefortrinn
Folks forventninger til hva en god arbeidsplass er, har endret seg betraktelig. Bedrifter må jobbe annerledes for å gjøre seg relevant, og det er knallhard konkurranse om de beste hodene. Samtidig er det overraskende få arbeidsgivere som jobber målrettet med kultur som strategi - og her ligger muligheten til å få gode ledere og høypresterende team med nettopp kultur som konkurransefortrinn. I dette foredraget snakker Mette om hvordan dere gjennom et strategisk fokus på kultur sikrer at dere klarer å beholde og tiltrekke dere motiverte og dyktige medarbeidere som både kan og vil levere. Hun gir dere konkrete tips til hvordan nettopp dere vinner kampen om de medarbeiderne som vurderer deres arbeidsplass opp mot alle de andre – og at dere snakkes om i positive ordelag rundt middagsbordet hjemme! Vi lover at dere blir inspirerte til å ta opp kampen!
Arbeidsglede og resultater gjennom psykologisk trygghet
Det er en underkommunisert sannhet at de teamene som lykkes aller beste sammen og som presterer best, ikke handler om HVEM som er på teamet, men mer om HVORDAN de jobber sammen. I dette foredraget inspirerer Mette team og ledere til å prioritere å skape arbeidsglede gjennom psykologisk trygghet, og tar for seg hva dette egentlig betyr i praksis for hver av oss i en hektisk arbeidshverdag. Deler av dette foredraget kan også gjennomføres som workshop, hvor deltakerne blir direkte involvert.
«Personal is the new professional» - hvordan utvikle gode ledere og sterke team med relasjoner som X-faktor
Hvorfor er relasjoner så viktig på en arbeidsplass, og hva betyr dette egentlig for både trivsel og resultater? I dette foredraget tar Mette for seg viktigheten av å kunne skape gode og trygge relasjoner med andre på arbeidsplassen, enten du er leder, medarbeider eller kollega. Dette gjør hun med utgangspunkt i sitt jobbmotto – «Personal is the new professional». Vi tilbringer gjerne mer tid på jobben med kolleger enn vi gjør med de vi er glade i hjemme, og folk både trenger og krever å vite hvem de jobber med og hvem de jobber for. Å få folk til å bli kjent og kunne fungere sammen på arbeidsplassen krever igjen et grunnleggende nivå av såkalte «people skills». Bli inspirert og få innsikt i hvordan du og din arbeidsplass kan rigge dere for å lykkes gjennom fokus på relasjoner og relasjonskompetanse. Deler av dette foredraget kan også gjennomføres som workshop, hvor deltakerne blir direkte involvert.
Hva ønsker folk av en arbeidsgiver, og hvordan gi det til dem? De viktigste driverne for medarbeidertilfredshet anno 2025 og hvorfor denne innsikten er viktig for deg
Fornøyde medarbeidere = fornøyde kunder og gode resultater! Vet du hva folk er opptatt av i dagens arbeidsliv? Har du innsikt i hva som får deres medarbeidere til å trives og levere? Forskjellene i prioriteringene mellom de ulike aldersgruppene på arbeidsplassen? Arbeidslivet har gjennomgått store endringer, og det gjelder å henge med og tenke nytt for å holde seg relevant som arbeidsgiver, og forstå hvilke knapper vi kan trykke på hos medarbeiderne våre – som er vår aller viktigste ressurs. I dette foredraget går Mette gjennom de tingene det er viktigst å ha et bevisst forhold til, hun tar for seg endringer i både trender og forventinger fra medarbeidere til hva en god arbeidsplass – og synliggjør alle mulighetene som ligger i at vi er bevisste ikke bare HVA som skal leveres på jobb, men HVEM som skal levere det. Alt settes i en kontekst dere vil kjenne igjen, og Mette gir dere mange konkete tips og innspill som kan tas med rett ut i deres egen arbeidshverdag.
Å bygge kultur i en hybrid arbeidshverdag
Mange ledere lurer på om det går an å bygge en hensiktsmessig kultur når man ikke nødvendigvis arbeider fra samme sted. Å lede og bygge kultur på en god måte i en arbeidshverdag hvor folk sitter spredt krever mer av både ledere og medarbeidere, men er på ingen måte umulig så lenge man er bevisst, både vedørende hva man får, og hva man mister ved å arbeide såkalt hybrid. I dette foredraget, som også kan gjennomføres som en workshop, så tar Mette for seg nettopp fordeler og ulemper ved å jobbe sammen fra avstand, hvordan vi kan kompensere for ulempene, og hvordan vi gjennom økt bevissthet kan få maksimalt ut av en arbeidsform som stadig flere arbeidsplasser og medarbeidere må forholde seg til.