Om Ove Dalen
Ove Dalen er rådgiver i Netlife og regnes som en av landets fremste eksperter på digitalkommunikasjon og kundeopplevelse. Han har holdt en rekke foredrag på små og store konferanser i snart 15 år og får alltid gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Ove er aktuell med boken «Skriv godt, bli forstått» (2021) som han har skrevet sammen med Christine Calvert. Tidligere har han skrevet bøkene «Effektiv nettskriving» (2018) og “Digital strategi for alle” (2015). Ove har over 25 års erfaring som tjenesteutvikler, kommunikatør, rådgiver og forretningsutvikler. Hjertet hans ligger i skjæringspunktet mellom folk og teknologi og da med et spesielt hjerte for folk. Han irriterer seg daglig over dårlige løsninger og har heldigvis en jobb der han kan gjøre noe med det. I Netlife hjelper Ove noen av landets mest ambisiøse merkevarer å finne retning og få fart på digitalsatsningen. Oves foredrag engasjerer alltid og han er flink til å kombinere det faglige med humor og skråblikk.
Oslo
Ja
Foredrag med Ove Dalen
Gjør folk til digitale vinnere
Kunden er i førersetet, sier vi ofte, men vet vi egentlig hva det innebærer? Hvorfor får vi 100 meldinger om når hvor pakken er på reisen, men aldri beskjed om når den kommer frem? Hvorfor må vi fortsatt søke om barnehage når både stat og kommune vet at du har fått barn? I den endeløse miksen av interne systemer, organisasjonsmessige siloer og beslutningshierarkier er det som regel folka - enten vi kaller det kunder eller innbyggere - som trekker det korteste strået.
Hemmeligheten bak å skrive godt!
Det å skrive er vanskelig. Du sliter kanskje med å komme i gang eller det motsatte: å bli ferdig? Små grep kan gjøre det enklere å skrive enklere, bedre og med mindre smerte. Enten du skriver en bok, e-post, for nettsider eller på Facebook. Ove har lært seg disse teknikkene gjennom 25 år som journalist, tekstforfatter, innholdsrådgiver og fagbokforfatter. Teknikkene han deler er selvlærte og er allerede testet på hundrevis av kursdeltagere han har kurset i skriving de siste 20 årene.
Ikke lag dritt. Internett er fullt!
Hvorfor fyller vi opp internett med dårlig innhold? Det er dårlig for miljøet og for folk. Vi pumper ut innhold uten å tenke, vi lager tjenester ingen bruker, fyller opp nettsteder og digitale løsninger med innhold som ingen leser eller forstår. Vi trenger ikke mer innhold, vi trenger bedre innhold, er Oves mantra. Dette foredraget forteller mer om hvorfor vi sliter, og hva vi kan gjøre med det.
The good, the bad and the ugly: Når hele organisasjonen skal bli smidige
I en verden der Amazon, Facebook og Google er ledestjernene er det lett å se hvordan vi i teorien bør jobbe. Fra gammel hierarkisk struktur til det som så fint kalles “organisasjoner som levende organismer” med autonome team, styrt etter kundebehov, tverrfaglig og som raskt kan levere fra idé til kode. Når store organisasjoner med flere tusen ansatte skal lære av små startups er det uunngåelig at de tryner underveis.
Fra nettsted til tjenesteutvikling
Sliter du fortsatt med å få ordentlig verdi ut av nettstedet ditt? Det nytter ikke med skippertak for å løse de digitale utfordringene våre, vi må forstå at digital tjenesteutvikling handler om å jobbe både på fremsiden og baksiden. Gode grensesnitt foran og en organisasjon bak som kan serve brukerne på en ordentlig måte. Fra leveranser til kontinuerlig forbedring og verdiskapning. Ove deler hva de beste gjør for å få til digital tjenesteutvikling som gir effekt på bunnlinja.