Godt lederskap avhenger av lederens evne til å være klar i sin tale og tilpasse sin kommunikasjon. Dette var hovedbudskapet fra flere foredragsholdere under Talerlistens Vinterseminar med temaet ”Ledelse = Kommunikasjon”.
– Vær spesifikk, se folk for den de er og avslutt alltid godt. Ettersmaken etter en samtale bør være god, så fiks ditt hverdagsspråk og gi tilbakemeldinger, oppfordret Elaine Eksvärd, en av Sveriges mest anerkjente foredragsholdere.
16. februar stod hun på scenen i Oslo Konserthus sammen med Anne-Kari Bratten, leder av arbeidsgiverforeningen Spekter, Bent Myrdahl, sjef for suksessbedriften Q-meieriene, Elin Vigrestad, direktør for internkommunikasjon i DNB og Mathias Reierth, rådgiver i Varde Hartmark. På scenen stod også kommunikasjonsrådgiver Nils Apeland.
Konferansierjobben ble profesjonelt turnert av Synneva Erland, som startet og avsluttet med sang, og delte ut FuelBox – en verktøykasse for gode samtaler – i gave til foredragsholderne.
Mer dialog og feedback
Kommunikasjon betyr ”å gjøre felles”, og ordets betydning understreker viktigheten av en mer dialogrettet kommunikasjonsform fra ledelsen.
– Hva lederen gjør er minst like viktig som hva hun sier. En leder bør være troverdig, tydelig, tilstede, tilgjengelig og tålmodig oppsummerte Apeland med sin egenutviklede ”5T-modell”. Bruk store og små møter til dialog, ikke monolog, oppfordret han videre.
Nils Apeland har gitt ledere råd om omdømmebygging og lederkommunikasjon i mange år. Han mener det er viktig å lytte til andre, og på bakgrunn av dette trekke slutninger sammen.
Han fikk støtte av Elin Vigrestad, ansvarlig for internkommunikasjon i DNB.
– Som leder ender man ofte opp som bedriftens flaksehals. Vi må la ansatte få lov til å ta mer ansvar selv. Gjennom funksjonen Facebook@Work har våre ledere i DNB fått et nytt og kraftig verktøy for å dele erfaringer og få innspill, fortalte hun.
For å skape et godt arbeidsmiljø kan feedback være et effektivt verktøy, men også her er det viktig å tilpasse seg situasjonen og den man henvender seg til.
– Valg av ord, formuleringer og kroppsspråk er essensielt. Som leder må man kunne vise respekt, og forstå at folk er ulike, understreket retorikk-ekspert Eksvärd. Hun ga morsomme og treffsikre eksempler på hvordan ulike personlighetstyper oppfatter samme budskap.
By på deg selv og vær beredt
En god leder bør være både synlig og tilgjengelig. Det er Bent Myrdahl et godt eksempel på. Blant annet stiller han opp og er personlig tilstede under alle Q-meierienes nettmøter. Han forteller at man må tørre å være personlig i sin kommunikasjon, og å gi av seg selv.
På Talerlistens vinterseminar viste han hvordan han og Q-meieriene jobber i praksis.
Spekter-leder Anne-Kari Bratten hadde tydelighet som overskrift på sitt foredrag, og var selv et levende eksempel på tydelig lederkommunikasjon. Samtidig minnet hun om viktigheten av at det du sier som leder blir tolket og respondert på av medarbeidere, konkurrenter og media.
– Du må vite hva det du sier faktisk utløser, både positivt og negativt, poengterte hun.
Dårlig kommunikasjon er forstyrrende, og det hjelper lite å være tydelig hvis man ikke har gjennomføringskraft. Ta kontroll over situasjonen og fortell historien som er viktig for deg.
Er ditt budskap TV-klart?
Tidligere TV2-journalist Mathias Reierth ga råd om hvordan ledere kan komme på TV og gjøre det bra. Han viste til at det gjelder å være rask, fleksibel og teknologisk oppdatert. For eksempel bør ledere være klare til å gi intervju over Skype fra hytta, om det skulle være nødvendig. Reierth oppfordret også lederne til å utnytte muligheter som oppstår bedre.
– Gjør det beste ut av det du har, og få fram det som gjør deg relevant som mediakilde. Er noe viktig for din virksomhet bør du som leder ”være på” for å få frem deres budskap, sa Mathias Reierth.