Hva kan ledere gjøre for å skape større arbeidsglede på jobben, hvordan kan ansatte skape arbeidsglede for seg selv og hvordan påvirker arbeidsglede egentlig resultatene til bedriften?
Her deler fire av Talerlistens flinke foredragsholdere sin kunnskap om nettopp dette temaet.
– Medarbeidere som føler seg trygge og glade på jobb og kjenner stor grad av mestring vil ikke bare bidra til et godt arbeidsmiljø, men også til bedre kundetilfredshet og økt inntjening, forteller mentaltrener Cecilie Lone, en av Talerlistens mest populære foredragsholdere.
Tillit fra øverste hold
Solfrid Flateby har mange års erfaring som HR- og kommunikasjonsdirektør for kjente selskaper som Coca-Cola og Reitangruppen. Hun understreker viktigheten av å ha arbeidsglede som en del av virksomhetens strategi:
– Ansett og forsøk å beholde de riktige menneskene, både med tanke på kunnskap og kultur. Få deretter folk til å føle seg verdifulle gjennom god lederatferd og bedriftskultur, sier hun.
Spesialist i arbeidspsykologi, Jan-Martin Berge, er ofte å se på scenen når det gjelder foredrag om arbeidsglede og trivsel på jobben. Han råder ledere til å tilrettelegge forholdene slik at hver enkelt ansatt kan gjøre en så god jobb som mulig. Han sier at kultur og arbeidsglede bygges når ledere viser tillit til medarbeiderne, og disse får samarbeide fritt med andre.
En annen som holder foredrag om arbeidsglede er Tom Georg Olsen. Han er medgründer i Miles AS, som har blitt kåret til Norges beste arbeidsplass to ganger.
– Det er viktig at ansatte får jobbe med de oppgavene de trives med, at de har fleksibilitet med tanke på når oppgavene utføres og hvem man samarbeider med, samt tillit til å kunne velge hvilke verktøy de skal bruke for å løse oppgavene, poengterer han.
Cecilie Lone er enig i dette, og anbefaler at ledelsen blir bedre kjent med sine medarbeidere og viser støttende lederatferd.
– Gi de ansatte rom til å utføre oppgavene sine slik de selv føler er best, sier hun.
Bygg gode relasjoner og ta ansvar for egen glede
På spørsmålet om hvordan hver enkelt ansatt kan bidra til å skape arbeidsglede for seg selv, trekker samtlige av foredragsholderne frem hvor viktig det er å bli godt kjent med sine kollegaer.
– Tillegg andre gode hensikter. Ikke viderefør sladder og baksnakking, men vær en positivt bidrag til miljøet, konstaterer Tom Georg Olsen.
Solfrid Flateby forteller at det er viktig å ha fokus på det du kan gjøre noe med, og at enhver må være «den beste utgaven av seg selv», som også er navnet på ett av hennes foredrag.
– Du må velge å ha fokus på det du verdsetter og synes er bra med jobben din og kollegaene dine. Le gjerne litt oftere og litt høyere, oppmuntrer hun.
Cecilie Lone viser til viktigheten av å finne meningen med det man gjør. Hun legger også til at du må finne noe du brenner for i jobben, og at vi gjennom dette kan finne og skape motivasjon i oss selv.
– Ta ansvar selv. Jeg mener det er viktig at vi først og fremst tar ansvar for egen glede. Vi må huske at vi bærer med oss følelsene våre både privat og på jobben. Ikke la sjefen ene og alene være ansvarlig for din arbeidsglede, oppfordrer hun.
Arbeidsglede, en lønnsom forretningsmodell?
Jan-Martin Berge poengterer at mange studier viser at ansatte med arbeidsglede skaper bedre resultater på bunnlinjen enn andre bedrifter.
– Ansatte som opplever arbeidsglede er mindre borte fra jobben, de yter bedre service og er viktige kollegiale støttespillere for hverandre i avdelingen, som igjen er med å skape en kultur som er lønnsom, engasjerende og produktiv, sier psykologen.
Tom Georg Olsen forteller at han har stor tro på forretningsmodeller hvor bedriftens filosofi og strategi først defineres, for deretter å implementeres dette gjennom rekruttering og kultur. Han mener bedriftens resultater kommer som en konsekvens av hvor godt man klarer en slik implementering.