En god foredragsholder skaper en «wow-effekt» og får publikum til å føle seg sett og oppløftet, etter å ha satt seg godt inn i kundens utfordringer. Det var konklusjonen da over 100 personer nylig samlet seg på det åpne om mye omtalte diskusjonsforumet Clubhouse for å diskutere spørsmålet «Hva forventer du av en god foredragsholder?»
Talerlistens toastmaster Nils Apeland inviterte til en åpen samtale, og sammen med eventprodusent Jan Svaheim fra Sensum og Bedre Formidler ble det en innholdsrik time.
En av dem som snakket først, var den populære foredragsholderen Pellegrino Riccardi.
– Jeg tenker at min jobb som foredragsholder er tre ting: Educate, Entertain og Elevate. Publikum skal føle at jeg løfter dem, samtidig som de lærer noe nytt, sa han. Send en forespørsel til Pellegrino her.
En underholdende reise
Stand-up komiker Mads Hadler var tidlig oppe på Clubhouse-scenen og var klar i sin tale.
– En god foredragsholder tar publikum med på en reise. Publikum forventer å bli løftet inn i det foredragsholderen sier. Det krever god stemmebruk, glød og passion, sa Hadler.
– Publikum bør oppleve en wow-effekt. De skal ha det moro, men underholdning er så mye mer enn latter. En god foredragsholder som leverer noe interessant som pakkes inn i engasjement kan skape en wow-effekt. Det igjen kan medføre smil og gledesutbrudd, sa den profilerte Latter-komikeren som også bedriver såkalt skjult teater på store og små events.
– Foredragsholder skal løse et behov
Flere av deltakerne trakk frem viktigheten av å sette seg grundig inn i kundens bestilling.
Å forstå hva oppdragsgiver trenger og forventer.
– Foredragsholder må forstå målet til kunden. Foredragsholderen skal løse et behov eller problem for kunden, enten det er en del av et kick-off, en strategisamling, eller om det skal være et motivasjonsforedragsom skal inspirere ansatte, sa informasjonssjef i Manpower, Sven Fossum.
Han fikk støtte av Mette Hopsdal i ICE Norge. Hun er vant til å booke foredrag og som trakk fram psykologspesialist Jan-Martin Berge som en dyktig foredragsholder som virkelig evnet å komme gjennom til sitt publikum.
I tillegg må foredragsholder og kunde prioritere hva som er i fokus. Alt mulig av temaer og samtaleemner kan ikke presses inn i en og samme foredrags-seanse.
– Nei, både foredragsholderen og kunde må ha magemål. Enkelte kunder ber om litt mye, og enkelte foredragsholdere går utenfor sitt fagfelt. Blander du en cocktail av ledelse, bærekraft, kommunikasjon, mental helse og ny teknologi kan det bli litt mye, tilføyde toastmaster Apeland.
Mer interaksjon
Akkurat som Clubhouse inviterer til dialog, må en god foredragsholder fremover være god til å involvere. Interaktivitet blir viktigere. Det var den tydelige beskjeden fra flere i panelet.
– De beste foredragsholderne bygger en bro mellom seg og publikum. Dette blir viktig både på de digitale og fysiske foredragene fremover. Ledere og kunder vil ha eksterne stemmer med mye autentisitet som kan binde publikum sammen på konferanser, samlinger og møter, sa en av deltakerne.
Må røre hjertene
– Teknologien tar en stadig større plass i hverdagen vår. Det øker faktisk behovet for mer menneskelighet og emosjoner. En dyktig foredragsholder deler av sine følelser og samhandler med publikum, mente foredragsholder og ledelsesrådgiver Efwa Hagstrøm.
Pandemien har satt strengere krav til tydelige budskap som effektivt kommer til kjernen av det som sies.
– Publikum godtar ikke middels lenger. Flinke foredragsholdere er ekte. Tar rommet. Når inn til hjertene til dem som lytter. Budskapet, opplevelsen og følelsene en god foredragsholder formidler, skal nå fram til hjerteroten, sa Vigdis Jordal på klingende Vossa-dialekt. Hun er kjent for blant annet å skrive og fremfør egne dikt når hun holder foredrag og er konferansier.
– God foredragsholdere drysser magisk støv over forsamlingen. Publikum må føle at de er sett og tatt på alvor, og at de er mer opplyst eller entusiastiske enn før foredraget, avsluttet toastmaster Nils Apeland etter at en drøy Clubhouse-time hadde rast av gårde og mange hadde sagt sin mening.