Om Steinar B. Christensen
Steinar B. Christensen er en engasjert formidler som er brennende opptatt av god service og de gode kundeopplevelsene. Han gir din bedrift knepene som skal til for å gi kunden en best mulig opplevelse. Gjennom gode historier, som bygger på innsikt, gjenkjennelse og humor, setter han spor hos lytterne. De får konkrete verktøy som virker umiddelbart og som kunden kan ta med seg direkte videre i hverdagen. Steinar holder foredrag for bedrifter innen en rekke bransjer samt offentlige virksomheter rundt om i hele Norge.
Han har tidligere erfaringer som daglig leder i næringslivsorganisasjonen Vest Næringsråd, eksportsjef i BKK og markedsdirektør i Fjordkraft. Han har også vært partner og rådgiver i konsulentselskapene ID Capital, ID Management og Differ. Steinar var også initiativtaker til etableringen av Bergen Kundeserviceforum, og har siden 2005 vært prosjektleder for konferansen Kundeservicedagene i Bergen. Han ble også kåret til årets serviceambassadør i Bergen i 2025.
Dette gjør han til en ettertraktet formidler og ekspert innen kundeservice, kundeopplevelser og digitalisering.
I dag er Steinar daglig leder i CustomerTrends og redaktør i kundeserviceavisen.no der han blant annet gjennom spalten «Lørdagsgjesten» intervjuer toppledere fra næringslivet om betydningen av kundeopplevelser, kundeservice og den friksjonsfrie kundereisen. Han har også styreverv, der kan er kundenes stemme inn i styrerommet.
Steinar har gjennomført flere hundre kundemålinger, og er svært opptatt av hva som påvirker kundeopplevelsene for å bygge sterke, varige og lønnsomme relasjoner til kundene. CustomerTrends har fra 2023 overtatt ansvaret for KSIndeks, Norges viktigste måling av kundeservicetilfredshet, og har dermed løpende tilgang på oppdatert og verdifull kundeinnsikt. CustomerTrends hjelper bedrifter med å sette mål, og nå mål i arbeidet med å bygge sterke kunderelasjoner.
Hjemsted
Vestland
Språk
Norsk
Foredrag med Steinar B. Christensen
Ingen tribuneplass
Hvem er ansvarlig for å bygge selskapets omdømme? Hvem er ansvarlig for et godt arbeidsmiljø? Hva er ditt bidrag til en positiv prestasjonskultur? Spiller du dine kollegaer gode slik at de lykkes best mulig i sin jobb? Er du en lagspiller som jobber for å nå felles mål? Dette er noen av spørsmålene og temaene som blir berørt i foredraget «Ingen tribuneplass!». Steinar sier han kan lukte kulturen i en bedrift når han kommer innenfor inngangsdøren. Han mener alle uansett rolle er stedfortreder for direktøren – sett fra kundens ståsted. Skal en bedrift virkelig lykkes med å skape langsiktige og lønnsomme kunderelasjoner, må alle bidra i den rollen de har, og ta ansvar for egen utvikling og god samhandling. Steinar bruker en rekke praktiske eksempler som underbygger hans poenger på en enkel og morsom måte, og han formidler budskapet med stort engasjement.
Gjør kundene til dine fans!
Hvordan skaper du kunder som ikke bare er fornøyde – men som er begeistret, snakker varmt om deg, og velger deg igjen og igjen? Dette foredraget gir deg innsikt i hvordan kundenes følelser påvirker lojalitet, og hva som skiller en kunde som blir av vane fra en fan som blir fordi de virkelig vil. Du får en praktisk og engasjerende gjennomgang av forskjellen på kalkulativ og affektiv lojalitet – og hvorfor det er den emosjonelle koblingen som gir deg ambassadører. Vi ser på hvordan du kan bygge en servicekultur som begeistrer, med riktig balanse mellom teknologi og menneskelig varme. Steinar har også en rekke gode eksempler og historier formidlet på engasjerende og morsom måte som bygger opp under budskapet. Foredraget viser også hvilke nivåer du må levere på innen sentrale KPI-er som kundetilfredshet, innsats og opplevd verdi, dersom målet er å skape ekte fans – ikke bare kunder. Enten du jobber med ledelse, kundeservice, salg eller kundeopplevelse, får du konkrete råd og inspirasjon til å ta kundeopplevelsen til neste nivå.
Fremtidens kundeservice
Fremtidens kundeservice er et foredrag om hva som er sentrale suksesskriterier for god kundeservice fremover. Steinar har sammen med kollegaer i CustomerTrends gjennomført en rekke studier om fremtidens kundeservice, og blant annet skrevet rapporten «Lær av de beste!». God kundeservice og gode kundeopplevelser har aldri noen gang vært viktigere, og påvirker direkte en bedrifts konkurransekraft. Foredraget bygger på innsikt fra oppdaterte analyser og studier. Steinar bruker en rekke praktiske eksempler som underbygger hans poenger på en enkel og morsom måte, og han formidler budskapet med stort engasjement.
Mot til endring
I dag er det ingen bedrifter eller offentlige virksomheter som kan gjøre akkurat det samme som de gjorde i fjor. Alt er i endring – endring er «default». Det er derfor viktig å skape forståelse, aksept og engasjement for nødvendige og positive endringer som skal styrke virksomhetens posisjon fremover. Steinar er en av dem som har jobbet med metodikken «Løftebasert ledelse» i Norge. I denne sammenheng er gjennomføringsevne og -kraft en viktig suksessfaktor. Mot til endring er en «cut the crap» metode for hvordan drive endringsledelse i praksis. Foredraget er inspirert av sitatet fra Charles Darwin: «Det er ikke den sterkeste arten som overlever, heller ikke den mest intelligente, men den som er mest tilpasningsdyktig for endring». Steinar bruker en rekke praktiske eksempler som underbygger hans poenger på en enkel og morsom måte, og han formidler budskapet med stort engasjement.
Tilpassede foredrag og workshops
Steinar har i mange år fasilitert utviklings- og endringsprosesser i en rekke virksomheter. Han har lang erfaring som prosjekt- og prosessleder, og har gjennomført utallige workshops. Steinar tilpasser foredrag og opplegg etter bedriftens ønske, og bruker gjerne e-dialog / surveys som verktøy i forberedelser og gjennomføring av workshops/samlinger. Ta gjerne kontakt for en nærmere dialog rundt dine ønsker og hva du ønsker å oppnå. Steinar tar også oppdrag som konferansier/møteleder.
Talerlisten mener
Steinar B. Christensen engasjerer fra første stund. Hans foredrag bygger på inngående innsikt i temaet han holder foredrag om. Med stor innlevelse tar han oss med inn i gode historier og eksempler, som kombinert med humor og gjenkjennelse gir stor inspirasjon og refleksjon. Hans pedagogiske måte å presentere tema på, gjør at vi husker hans illustrerende eksempler, som dermed kan ha stor verdi for tilhørerne. En proff og engasjerende foredragsholder med stor faglig troverdighet.