På norske konferanser domineres talerlisten fortsatt av menn. Hvorfor er det slik, og hvor vanskelig er det egentlig å finne kvinnelige foredragsholdere? Les hva fire dyktige kvinner mener.
– Jeg skulle gjerne sett at det var flere kvinner på podiet på større konferanser, sier kommunikasjonsekspert, Synneva Erland.
Hun har stått på ulike scener hele livet, og har vært konferansier i over 20 år for store arrangementer både i Norge og i utlandet.
Hun får støtte av Benja Stig Fagerland, en erfaren foredragsholder og en av Nordens fremste inspiratorer. Benja mener at kjønnsfordelingen på norske scener er ubalansert:
– Gjennom mine 17 år som foredragsholder opplever jeg gang på gang å være den eneste eller en av få kvinner på konferansen, spesielt på større utenlandske og internasjonale konferanser. I Norden har det blitt litt bedre, forteller hun.
Det førte til at Benja i 2012 etablerte tenketanken Women Sp3akers AS med 5000 mangfoldige kvinnestemmer, og fokus på å få fram flere kvinnelige stemmer som foredragsholdere og konferansierer.
Isabelle Ringnes, er en engasjert profil i tech-bransjen. Hun holder innsiktsfulle og nytenkende foredrag om kunstig intelligens og IT & teknologi. Isabelle synes det er synd at salen stort sett alltid er dresskledd.
– Jeg opplever at budskapene og informasjonen ofte er teknologi- og fremtidsrettet. Dette er selvsagt også nyttig for kvinner å få med seg, understreker hun.
Hun legger heller ikke skjul på at det er morsommere å snakke foran et mangfoldig publikum, og få muligheten til å treffe andre inspirerende kvinnelige foredragsholdere bak scenen.
Hvorfor så mange menn?
Så hvorfor er det da fortsatt et flertall av menn på mange norske seminarer og konferanser?
– Det er lett å bruke de foredragsholderne man har hørt tidligere eller de man har i egne nettverk. Noe av årsaken ligger antakelig her, forklarer Synneva.
Isabelle får ofte høre unnskyldninger om at det ikke finnes kvinner som snakker om temaer som digitalisering og teknologi. Hun tror arrangørene gir opp for tidlig:
– Det er utvilsomt flere mannlige foredragsholdere. Kanskje er det fordi menn har mer selvtillit til å markedsføre seg selv og stå på en scene, og derfor er mer synlige og tilgjengelige? Til nå har det vært hovedvekt av menn på scenen, og årsaken er nok at arrangørene ofte booker de samme foredragsholderne eller de man har hørt om, utdyper hun.
En dreven dame som snakker om digitalisering fra scenen er Vigdis Austerheim, en erfaren leder og rådgiver. Hun holder praktiske foredrag om digital ledelse og endringsledelse, og er enig med Isabelle:
– I business-verden er det fortsatt flere menn enn kvinner, så vi trenger å bli mer synlige på temaer som er relevante for begge kjønn, som for eksempel digitalisering, oppfordrer hun.
Hva kan arrangører gjøre?
– Jeg syntes alltid at konferanser som tenker originalt og skiller seg fra mengden er bra, sier Isabelle.
Hun tror på verdien av å koble forskjellige fagfelt på nye måter:
– Få inne hjerneforskere, kunstnere, psykologer, musikkprodusenter, teknologer og designere. Legg opp en tydelig rød tråd slik at publikum kan la nysgjerrigheten spire, utfordre etablerte sannheter og trekke sine egne paralleller, råder hun.
Benja oppfordrer til å tenke mangfold, både innen- og utenfor kjønnsgrensene.
– Vi trenger nye stemmer, og evnen og mot til å tenke nytt, poengterer hun.
Synneva mener det er viktig å tenke på helheten og variasjon i programmet, og at man alltid må ha deltakeren i fokus.
– Får man til diskusjoner og engasjement som varer også etter at konferansen er over, mener jeg at man har lykkes, forteller hun.
Synneva tror også at mange arrangører ikke er like bevisste over kjønnsfordeling når de setter opp et program, og mener det er en viktig diskusjon hvorvidt man skal tenke på fordelingen, eller lete etter den beste foredragsholderen på fagfeltet, uavhengig kjønn
Ikke vanskelig å finne flinke kvinner
I følge damene er det ikke vanskelig å finne kvinnelige foredragsholdere. Du må bare vite hvor du skal lete.
– Det finnes mange dyktige damer der ute, og disse er ofte lett tilgjengelige på sosiale medier og gjennom media. Spør bekjente utenfor ditt arbeidsområde, bruk Google, og snakk gjerne med nettverkere i andre bransjer, anbefaler Isabelle.
Ved å heve blikket fra det gamle, kjente og trygge, og ta sjansen på noe nytt, kan man finne mange dyktige foredragsholdere, understreker hun.
Vigdis mener at mangfold er nyttig, og råder kvinner til å snakke hverandre frem. Dette er også noe Benja brenner for:
– Vi må hjelpe til med dette viktige arbeidet. Ikke kun for arrangørene og publikum, men også for læringen og utviklingen som ligger i å lytte og lære fra den mangfoldige stemme, forteller hun.
Synneva trekker frem at det også er viktig at kvinner selv tar ansvar og forteller hva de er gode på:
– Vi må være modige nok til å si: Dette kan jeg mye om, jeg har en stemme som det er verdt å høre på, oppfordrer hun.
På Talerlisten.no finner du mange dyktige og erfarne kvinner, se vårt utvalg her.
5 råd til kvinner (og menn) som vil holde flere foredrag:
Vær synlig
Altfor få tør å være synlige og by på seg selv, spesielt kvinner. Spør om noen i salen kan filme eller ta bilder mens du er på scenen og legg dem ut på sosiale medier, med noen stikkord om hva du snakker om. Slik får utvidet vennekrets og bekjente nyss om at du er foredragsholder, og anbefaler deg garantert videre.
Sørg for å levere
Forberede deg godt og lever alltid et strålende foredrag. De første foredragene er viktige ettersom de legger grunnlaget for videre forespørsler. Gjør alltid ditt beste uansett publikum, viktig eller uformelt, små eller store – de har satt av sin verdifulle tid til å høre på deg, og det bør du gjøre ditt beste på å bevise at du er verdt.
Anbefal andre
Bli kjent med andre kvinnelige foredragsholdere og anbefal dem til arrangører når du ikke har anledning selv. At det er flere kvinner på scenen gagner alle, så sørg for at du alltid har en liste med andre kvinnelige foredragsholdere du kan anbefale.
Nye temaer
Våg å ta tak i temaer hvor menn ofte dominerer. Enten du kan mye fra før av, eller ønsker å lære deg mer. Det er alltid verdifullt med andre perspektiver.
Få referanser
Vurderinger er verdifullt. Få alltid med deg referanser fra fornøyde kunder.