Hvordan lede generasjon Z?

Hvordan lede unge ansatte? Fem eksperters beste tips

Publisert i Tips og råd av

Hvordan bør du lede Generasjon Z, som er født fra rundt 1997 til 2012? Forventningene til unge medarbeidere diskuteres stadig oftere og mange ledere er usikre på hvordan de bør følge opp og møte yngre medarbeideres behov for at samspillet på jobben skal bli best mulig.

I denne artikkelen deler fem av Talerlistens mest etterspurte foredragsholdere innen arbeidsliv og ledelse, sine beste råd for hvordan du lykkes med å stille krav, følge opp og lede unge ansatte.

Inkluder unge på arbeidsplassen fra start

Kimiya Sajjadi er gründer, foredragsholder og en viktig stemme innen mangfold og inkludering. Hun mener de unge bør hjelpes til å føle tilhørighet på jobben.

– Gi unge medarbeidere innsikt i virksomheten, utover den vanlige gjennomgangen av organisasjonskartet. Forklar heller dynamikker og uformelle forventninger: Hvem samarbeider godt? Hvem kan hjelpe med hvilke oppgaver? Hvorfor gjør vi det slik hos oss? Da skaper du tilhørighet og tilrettelegger for at de kan prestere godt, sier Kimiya.

Hun viser til forfatterne av karriereboken Jobbsjokket, Maria Løberg og Stine Vintervoll. De har sett på hvordan arbeidsgivere kan realisere unges potensiale. Kimiya trekker også frem viktigheten av å være tydelig.

– Tydelighet er nøkkelen til god ledelse. Ulike forventninger handler ofte om hvilken livsfase medarbeideren er i, ikke bare generasjonen man tilhører. Som leder bør du spesielt hjelpe de unge med å prioritere. I tillegg til å være tydelig på tidsfrister og beskrive hvor nøye oppgaven skal løses. Da blir oppgavene lettere å håndtere, forteller Kimiya.

Send forespørsel til Kimiya her

kimiya-sajjadi
PRIORITERINGSHJELP: Kimiya Sajjadi fremhever at gode ledere hjelper yngre ansatte å prioritere arbeidsoppgavene.

Har en tendens til å overvurdere seg selv

Vigdis Austrheim har lang erfaring som toppleder og er en etterspurt lederutvikler. Hun mener ledere må bli flinkere til å sette av tid og bli kjent med de yngre arbeidstakerne.

– Mange ledere har en tendens til å overvurdere egne evner, men som leder kan du ikke tro og anta. Du må investere tid til å forstå den enkeltes behov. Dette har blitt mer aktuelt med Gen Z sitt inntog i arbeidslivet, og har skjerpet behovet for at ledere justerer lederstilen. Du kan ikke lenger lede på samme måte som du alltid har gjort. Ledere må derfor lære seg å stille nysgjerrige spørsmål og trene på å lytte uten å være forutinntatt, sier Vigdis.

Lederutvikleren trekker frem yngre arbeidstakere ønske om å bli sett, men tydeliggjør at dette er et lederansvar som gjelder på tvers av alle generasjoner.

– Behovet for å bli anerkjent er universelt og uavhengig av generasjon. Nylig hjalp jeg en ledergruppe der vi praktisk trente på å gi anerkjennelse til kollegaer. En av tilbakemeldingene kom fra en rørt mann (50) som sa at «I min alder er vi ikke så vant til å skryte av hverandre. Dette er første gangen jeg føler meg sett, hørt og verdsatt». Det er slike øyeblikk som bygger sterke team, sier Vigdis.

Les mer om Vigdis sine foredrag her!

Vigdis Austrheim
VIL BLI MER SETT: Ledere må tilpasse seg den yngre generasjonens behov for anerkjennelse

Vil føle seg trygge og gjøre en forskjell

Max Gouchan er ekspert innen generasjonsledelse. Han er spesielt opptatt av hvordan bedrifter kan tiltrekke, lede og beholde unge talenter. I en stor undersøkelse har han intervjuet over 125 Gen Z-arbeidstakere i Norden. Svarene tegner et tydelig bilde av hva unge forventer fra arbeidsplassen og sine ledere.

– De vil ha ledere som er tilgjengelige, gir tillit og utviser empati. Felles for disse egenskapene er høy emosjonell intelligens. Lederne må bidra til å skape et miljø der unge føler seg trygge og ivaretatt. Det gjør at unge ansatte forblir lengre i organisasjonen, sier Max.

Han påpeker at unge mennesker vil være en del av noe meningsfylt, samtidig som de er svært karriereorienterte.

– Egen karrierevei og hyppige tilbakemeldinger på egen prestasjon er viktig for denne gruppen. 8 av 10 uttrykte i undersøkelsen at de forventer tilbakemelding fra lederen minimum en gang i måneden, mange ønsket enda oftere. Tiden hvor man hadde medarbeidersamtale én til to ganger i året er forbi, slår Gouchan fast.

Utforsk mer om Max Gouchan her.

Max Gouchan
KLAR TALE: – Unge arbeidstakere forventer ledere som er tilgjengelige, viser tillit og empati, sier Max Gouchan.

Forventer tettere oppfølging

Maria Nymo er en erfaren foredragsholder med spesialisering i ledelse av såkalte Millennial- og Gen Z-ansatte. Hun har utviklet et rammeverk for effektiv ledelse av yngre generasjoner og fremhever at unge ansatte har et helt annet forhold til feedback.

– De er vant til kontinuerlige tilbakemeldinger fra sosiale medier og vokst opp i et utdanningssløp med veldig mye feedback. Dagens unge trenger bekreftelse på at arbeidet deres blir verdsatt. En god tommelfingerregel er å gi tilbakemeldinger oftere enn du som leder kanskje tror er nødvendig. Ros gjerne i fellesskap, for eksempel i et avdelingsmøte, men gi konstruktiv kritikk på tomannshånd, anbefaler Nymo.

Hun peker på et konkret tiltak ledere kan benytte for å følge opp nyansatte og unge arbeidstakere.

– Fadder- og mentorordninger er effektive verktøy for oppfølging. Ved å koble unge ansatte med en mer erfaren medarbeider kan de begge dele tanker og refleksjoner. Terskelen for å stille spørsmål senkes, samtidig som forståelsen mellom generasjonene øker, sier Nymo.

Hun trekker frem at undersøkelser viser at «turnoveren» i bedriften reduseres kraftig ved bruk av fadder- og mentorordninger.

Send en forespørsel til Maria Nymo

Gi unge mer lederansvar

Yvonne Fosser har over 20 års ledererfaring innen HR og har ledet en rekke programmer for talent- og bedriftsutvikling. Hun sier bedrifter som skal lykkes med å tiltrekke unge ansatte må la dem være med å sette egne mål.

– De unge er ikke så forskjellige fra eldre generasjoner. For å opprettholde et høyt jobbengasjement trenger de å kjenne mening, mestring, og de trenger å få brukt kompetansen sin og få utviklet seg. De ønsker akkurat passe medbestemmelse. Og ikke minst må de føle at de hører til i et godt arbeidsmiljø på jobben. Hva som skaper dette vil variere, men konkret bør du som leder ha tett dialog, bli godt kjent og avklare tydelige forventninger begge veier, sier Fosser.

Yvonne mener det er viktig å forberede de unge på hva som er forventet når de har fått økt ansvar. 

– Det er ikke sånn at unge mennesker ikke vil lede, men de vil ikke lede slik vi alltid har gjort. Unge mennesker vil ha innflytelse, det vil de få med å ta på seg lederansvar. De unge trenger ikke tilpasse seg dagens arbeidsliv og gårsdagens krav til ledelse. Det er de unge som kan sette premissene for fremtidens ledelse og arbeidsliv. Det er vi seniorene som må justere oss på sikt, sier Fosser.

Les om Yvonnes foredrag her.

Temaet å lede unge egner seg vel så mye som en workshop med diskusjon og refleksjon, som for et foredrag. Ta kontakt med oss i Talerlisten hvis du vil diskutere et opplegg på din arbeidsplass eller i din ledergruppe.

Vil du ha hjelp?

Fyll ut skjemaet og vi kontakter deg raskt!

2024 © Talerlisten AS