Digitale foredrag har blitt vanlig under pandemien. Nå lanserer Talerlisten en nettbutikk der virksomheter kan kjøpe innspilte foredrag. Ideen ble til da korona herjet og kun digitale foredrag var mulig. Innovasjon Norge har støttet utviklingen av løsningen.
– Å kjøpe et innspilt foredrag er enkelt, rimelig og bærekraftig. Jeg tror mange virksomheter vil benytte seg av denne muligheten, men det vil nok ta litt tid, sier Nils Apeland, toastmaster for Talerlisten.
Ideen til å etablere en nettbutikk med digitale foredrag kom etter den andre nedstengningen av Norge i november 2020 da Talerlisten var tvunget til å tilby digitale foredrag med sine mange dyktige foredragsholdere.
– Digitale foredrag er som teater på TV. Det er flott å se et Ibsen-stykke med levende skuespillere på scenen og publikum ved siden av deg i salen, men det kan være fint å se stykket på TV også. Slik er det også med foredrag. Et innspilt foredrag kan være nesten like bra som et i levende live. Det har også noen andre fordeler, blant annet at du kan se det på nytt, sier Nils Apeland, toastmaster i Talerlisten AS.
Han tror at levende foredrag og innspilte, digitale foredrag vil leve side om side i den nye hverdagen.
– Gjennom pandemien har vi også oppdaget et marked blant virksomheter som har ansatte som jobber skift, for eksempel politi, sykepleiere og verftsarbeidere. Vi har solgt digitale foredrag til disse gruppene, som da kan se foredraget når det passer dem, sier Apeland.
Selv om de fleste kunder vil se et foredrag «live», er det mange virksomheter som ønsker eksternt påfyll og inspirasjon, og som ikke har behov for eller budsjett til spesialtilpassede foredrag.
Prisen for et innspilt foredrag i den nye portalen er cirka 50 % av prisen for et foredrag holdes fysisk eller som er streamet direkte. Kundene bestiller foredraget i nettbutikken og får faktura og en unik lenke og et passord. De kan kjøpe tilgjengelighet til foredraget i én uke, én måned eller ett år.
Allmenne temaer, erfarne formidlere
Temaene for de foredragene som er til salgs til å begynne med, er ganske allmenne: Salg, teknologi, arbeidsglede, bærekraft, vane-endring, presentasjonsteknikk, inkludering og tilbakemeldinger.
– Vi har spurt en mindre gruppe av våre beste formidlere, og valgt ut temaer som treffer bredt og som mange er interessert i foredrag om, sier Apeland.
Profilerte foredragsholdere som Svein Harald Røine, Jan-Martin Berge, Eirik Norman Hansen, Frank Wedde, Petter Gulli og Rune Almås Larsen har alle spilt inn foredrag til den nye nettbutikken.
Støttet av Innovasjon Norge
Prosjektet har fått kr 236.000 i støtte gjennom innovasjon Norge sin omstillingspakke for reiselivet. Talerlisten tilhører gruppen event-arrangører, som hører under her. I tillegg har Talerlisten investert egne midler blant annet til profesjonelle opptak i TV-studio.
– Kurs- og foredragsmarkedet har fått kjenne pandemien skikkelig på kroppen. Mange har vært permittert. Talerlisten har så vidt klart å holde hodet over vannet, og har fokusert på å beholde og tatt vare på våre fem ansatte. Støtten fra Innovasjon Norge har vært verdifull og bidratt til at vi nå videreutvikler tilbudet, bransjen og markedet. Vi er takknemlige for støtten. Nå gir den ringvirkninger i det norske samfunnet, sier Nils Apeland.
Ikke kannibalisme
Han er ikke redd for at de innspilte foredragene skal ødelegge markedet for andre foredrag.
– Normalen vil fortsatt være at foredragsholder tilpasser foredraget sitt for den enkelte kunde, og holder det fysisk eller via streaming. Innspilte foredrag er et tilbud i tillegg. Det kan være aktuelt også når foredragsholder ikke kan eller vil reise langt, eller allerede er booket til et annet oppdrag, sier Apeland.
Bærekraft-hensyn og oppdagelsen av at det går mye tid til å reise langt for å gjennomføre korte oppdrag, gjør også at Talerlisten har troen på at de har åpnet døren til et nytt marked.
14 foredrag er tilgjengelig ved lansering. Planen er å utvide med flere foredrag etter hvert.