Fire måter å pangstarte et foredrag på

Publisert i Nyheter av

Visste du at de første sekundene av presentasjonen din er de viktigste? Her er fire måter å starte et foredrag eller en presentasjon på, som gjør at deltakerne dine følger med.

Forskning som lege, forsker og foredragsholder Ole Petter Hjelle har gjennomført, viser at publikums hjerneaktivitet under et foredrag er sterkt påvirket av hvordan det hele starter. Han er denne høsten også aktuell med boken: «Sterk hjerne med aktiv kropp» på Kagge Forlag.

I en test gjengitt i Aftenposten påviste Hjelle at hvis den som presenterer starter med noe som umiddelbart engasjerer hjernen – så vil publikums hjerner også bli engasjert, og hjerneaktiviteten holde seg høyt gjennom foredraget.

Om den som står på podiet derimot har en slapp og uengasjert start, vil hjerneaktiviteten til dem som hører på være lav og holde seg lav gjennom talen, foredraget eller presentasjonen.

– Start med et smell, er derfor Ole Petter Hjelles klare råd.

Her er fem måter du kan starte din presentasjon eller ditt foredrag på – og øke sjansene for at ditt publikum faktisk følger deg hele veien.

1. Fortell en historie
Da jeg nylig skulle holde avgangstalen for 10. klassene ved Gjettum skole, startet jeg rett på med en historie om en far i USA som holdt en altfor lang tale, noe én i salen kommenterer. Historien har en overraskende og morsom slutt. Latteren runget, og jeg hadde publikums oppmerksomhet de 10 neste minuttene. Har du en god historie du kan fange salen med? Fortell den.

2. Si noe som overrasker
Start med en påstand eller et spørsmål som er annerledes og gjerne provoserende. En foredragsholder jeg hørte nylig, startet med å si: «Vet du hvorfor jeg ikke oppfører meg som en hund?». Dette fikk meg umiddelbart engasjert, og straks hadde vi dialog og kontakt. Han fulgte så opp med en historie som illustrerte hvor viktig empati mellom mennesker er for vår utvikling, en fin og relevant innledning til det han snakker om.

Risikoen ved denne metoden, er selvsagt at de du har foran heller først vil høre hvem du er – men det kan du fortelle etterpå.

3. Ta en håndsopprekning
«Hvor mange i salen her skulle ønske de hadde en annen jobb? En hånd i været!»
De fleste av oss vil være høflige når vi sitter klare for å høre på et foredrag. Hvis du starter med en håndsopprekning vil du også høyst sannsynlig oppleve at salen blir engasjert.

Gjør du dette, er det viktig at du selv også rekker opp hånden din. Da vil flere føle seg trygge. Har du flere spørsmål, kan du til slutt gjøre som Cecilie Thunem-Saanum, og si: «Og nå vil jeg at alle som ikke har rukket opp hånden rekker opp hånden!». Da ler folk – og de liker deg!

Solfrid Flateby er en populær foredragsholder som blant annet er god til å involvere sitt publikum gjennom små håndsopprekninger, der hun ofte stiller morsomme og uventede spørsmål. Men husk å stille spørsmål det er mulig å svare på, og ikke om intime ting. Ingen vil svare at de ikke vasket hendene sist de var på do, eller at de synes sidemannen ser rar ut.

4. Gjør en undersøkelse
Du kan også starte med å la alle i salen svare på en undersøkelse. Til dette bruker du for eksempel verktøyet Menti, der deltakerne svarer med sine telefoner.

Publikums svar dukker da opp på skjermen umiddelbart, så både du og dine tilhørere kan se hva alle har svart. Et råd her er å stille få, enkle spørsmål av typen: «Hvilke ord kjennetegner god kommunikasjon for deg?. Svarene vil da komme opp i en ord-sky.

Berit Wattne, Ole-Bengt Moe og Ingfrid Landsnes er tre foredragsholdere som bruker denne metoden effektivt i begynnelsen av sine foredrag.

Og husk at disse grepene like godt kan brukes i din neste presentasjon på jobben, som i en tale, som innledning til et kurs eller som starten på et foredrag. Lykke til med starten!

Nils Apeland

Nils Apeland er rådgiver i Bedre Kommunikasjon og mannen bak Talerlisten. Han har lang erfaring som foredragsholder og hjelper ledere og foredragsholdere å holde bedre foredrag.

2018 © Talerlisten AS

Vi benytter cookies på talerlisten.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. OK, jeg forstår.