Tips og råd

Hvorfor er den kritiske stemmen så viktig?

Ny by. Stille gater. Som dagens første gjest trår jeg forsiktig over terskelen til et kunstgalleri. Dørklokka gir fra seg et lite pling. Vel innenfor åpner vakre og fargerike gjenstander i glass, keramikk, porselen og tekstil alle sansene mine, og jeg kjenner på en tilstand av indre ro og balanse.

Hvordan prestere når du presenterer?

Vi har alle opplevd det: Å lytte til presentasjoner som er så utmattende at vi kun vil rømme. Men også; presentasjonen som gløder og engasjerer. Hva skal så du gjøre for å prestere når du selv presenterer? Her er tre enkle svar på hvordan du kan levere magi uten å være magiker.

Kva er det som gjev deg energi til å nå målet?

Maraton er som livet, meir enn distansen frå start til mål. Å bruka av seg sjølv er essensen. Dette er ei reise gjennom løypa i New York. Bruk atmosfæren frå turen til inspirasjon til jobb eller personleg engasjement. Blir du med?

Hvordan kan dette bli din beste tid som leder?

Jeg kjente det krølle seg i magen. Året var 2010, klokka var 06:00, og jeg satt på lokaltoget med noen få trøtte ansikter rundt meg, jeg selv helt våken. På vei til å møte mitt nye team. Jeg kjente en uro, en frykt for å feile, en av de største fryktene vi har ifølge forskere.

Kan pannekaker redde verden?

Høres det gøy ut? Fint. For det er akkurat det klima- og miljødebatten trenge nå: Mer gøy. Mer positivitet. Mer framtidstro. Mer begeistring. Og ikke minst mer mestringsfølelse.

Hvorfor skal ledere være personlig med de ansatte?

Innen helse- og omsorgsyrker er det stort fokus på å skille mellom det å være privat og personlig. Privat er temaer som ikke egner seg å ta opp på jobb. Personlig er det man kan ta med fra dagliglivet, som er positivt for kommunikasjonen med pasienter, brukere og kolleger. Dette er noe ledere i næringslivet […]

Image by 95C from Pixabay

Redd verden og bli litt rikere

Alt henger sammen med alt, sa tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland. Det er ingen tvil om at FNs 17 bærekraftmål vil påvirke oss alle. Men da gjelder det å se på dette som en unik mulighet til å bli bedre fremfor som en byrde.

Cathrine Louise Finstad

Hvordan kan hemmeligheter føre til mer åpenhet?

En hemmelighet på jobben kan handle om alt fra å unne seg en tredagers til å skjule en stadig mer gravid kropp fordi man er redd for hva sjefen vil si. Å snakke om hemmeligheter gir en inngang til samtale om vanskelige temaer og bedre arbeidsmiljø.

Bli mer effektiv – slik unngår du å sløse med tiden din.

Det motsatte av å sløse, er å skape verdi. Men hvordan skaper du verdi? Det gjør du sammen med mennesker, i team, i samhandling og i effektivt arbeid. Når du har det bra på jobben, sløser du mindre med din dyrebare tid. Jeg stiller noen spørsmål i teksten som du kan reflektere over.

2025 © Talerlisten AS