Etter å ha sett sjefen og kollegaene på skjerm i ukevis, vil mange nå booke inn godt innhold til sommerfesten og høstens konferanser. Les toastmaster i Talerlisten Nils Apeland sine tips for bestilling av foredragsholdere.
Det er mange grunner til å hente inn en foredragsholder utenfra. De tre vanligste årsakene er at virksomheten ønsker å gi ansatte eller kunder innsikt i et nytt tema, de vil motivere ansatte eller få inspirasjon til å skape eller takle endringer.
Uansett ønsker du å finne rett foredragsholder ut fra det behovet dere har. Følg disse syv tipsene for å sikre at du velger riktig:
1. Beskriv dine behov og mål
Tenk godt gjennom hva dere vil oppnå med foredraget. Er det for å motivere ansatte? Vil dere øke kunnskapen om digitalisering? Vil dere få inspirasjon til å skape mer arbeidsglede?
«Vi ønsker å bestille en foredragsholder» er en veldig generell bestilling å forholde seg til for Talerlisten og andre som jobber med rådgivning innen foredrag.
Beskriv:
- Hva er målet med foredraget?
- Hvilket tema ønsker dere foredragsholderen skal snakke om?
- Hvem er publikum? (kjønn, alder, utdanning, arbeidsoppgaver)
Basert på denne informasjonen er det lettere å finne rett foredragsholder. Det er også lettere for den eller de som får henvendelsen å avgjøre om de kan ta på seg oppdraget.
2. Se opp for «gratisfella»
Mange som bestiller en foredragsholder er også ute etter å spare penger. Det er forståelig, men mange går da i «gratisfella» og får en foredragsholder som egentlig er der for å presentere bedriften eller produktet sitt.
Spesielt innen temaer som sosiale medier og salg er det mange foredragsholdere som egentlig er selgere eller konsulenter. Pass opp for dette. Gratis er ikke alltid bra.
Pellegrino Riccardi, som har holdt over 2000 foredrag, er en foredragsholder du kan stole på at gjør en god jobb.
Pellegrino lever av å holde foredrag, og går derfor 100 prosent inn for å levere godt innhold. Han er både en morsom og en inspirerende foredragsholder, med godt innhold bygget på forskning og beste praksis.
Velg blant over 600 profesjonelle foredragsholdere på Talerlisten.no.
3. Vurdér flere foredragsholdere
Som i andre sammenhenger er det lurt å ha flere alternativer å velge mellom. Bruker du en foredragsformidler, vil disse kunne sende deg flere forslag i ulike prisklasser.
Når det gjelder foredrag om digital markedsføring eller bruk av sosiale medier, kan du for eksempel vurdere eksperter som Hans-Petter Nygård-Hansen, Nina Furu eller Kim Nygaard.
4. Tenk på mangfold
Norske seminarer har lenge være dominert av voksne, hvite menn, ofte fra de samme miljøene. Når du skal bestille foredragsholder, tenk litt utradisjonelt og på at det kan være personer som skiller seg litt ut som kan ha viktig kunnskap og verdifulle erfaringer å dele.
Kjønn er én dimensjon du må tenke på. En annen er alder. En foredragsholder med minoritetsbakgrunn eller en som representerer et annet livssyn eller levemåte kan også være med å øke mangfoldet.
Se en oversikt over 10 unge kvinnelige foredragsholdere her.
5. Sjekk referanser for foredragsholderne
Som ved en ansettelse, er det lurt å sjekke ferske referanser på de foredragsholderne du vurderer. På Talerlisten kan dette enkelt gjøres ved å lese deres vurderinger. Da kan du se hvordan andre arrangører har vurdert den enkelte foredragsholderen. Du kan også be foredragsholder om referansepersoner du kan kontakte. Under ser du et eksempel på en vurdering av foredragsholderen Stefan Hyttfors.
«Vi ble opplyst og oppglødd! Ekstremt profesjonelt formidlet Stefan Hyttfors temaer i videre perspektiver, og satt det inn i en kontekst vi kunne kjenne oss igjen i og som berørte. Anbefales på det sterkeste.»
Hege Bongard fra Fredrikstad Næringsforening
6. Avklar behov med foredragsholderen på forhånd
Hver virksomhet er ulik og en proff foredragsholder vil gjøre sitt beste for å tilpasse innholdet til akkurat dere. Derfor er det smart å be om et formøte, der dere snakker om deres behov og ønsker, og foredragsholder kan stille spørsmål.
– Jeg tilpasser alltid foredragene mine etter publikum, samtidig som jeg har erfaring med hvilke eksempler, historier og metoder som passer for nesten alle, sier foredragsholder Solfrid Flateby.
Denne samtalen kan skje over telefon eller et møte digitalt via Zoom eller Teams. Be gjerne foredragsholder oppsummere det viktigste dere snakket om, så dere er sikre på at dere er enige om mål og leveranse.
7. Lag en skriftlig avtale med foredragsholder
Dette bør en ordrebekreftelse inneholde:
- Dato, klokkeslett og lengde for foredraget. Husk tydelig adresse og evt. hotellnavn!
- Foredragsholders e-post og telefonnummer.
- Foredragsholders pris, presisert med eller uten mva. Husk: Reise kommer i tillegg.
- Hvilke tekniske behov foredragsholderen har
- Rettigheter hvis dere ønsker å avbestille eller foredragsholder bli forhindret
Ved å følge disse seks tipsene, vil du foråpentligvis lettere finne riktig foredragsholder til ditt arrangement, og få en ryddig prosess.
Dersom du velger å finne foredragsholder gjennom Talerlisten, unngår du å havne i salgsfella, og det er lett å finne og se vurderinger av flinke foredragsholdere innenfor temaene du er interessert i.
På Talerlisten.no kan du enkelt finne foredragsholder innenfor ditt tema. Du kan også få en uforpliktende anbefaling av oss for å sikre at arrangementet ditt blir perfekt.