Har du vært på seminar og opplevd øyeblikket når den som presenterer mister tilhørernes oppmerksomhet, og folk fisker opp mobilen? Jeg kaller fenomenet for digital gjesping og det er ikke noe du ønsker.
For noen år siden holdt jeg et kommunikasjonskurs for kvinnelige advokater. Til kurset fikk jeg med tidligere statsadvokat Inga Bejer-Engh, for å fortelle som sine erfaringer med media i 22. juli-rettssaken. Det ble en fantastisk forestilling! Med kun seg selv og noen notater, hadde Inga salens fulle oppmerksomhet i en halvtime. Ingas engasjement gjorde at deltakerne lyttet, lo og lærte.
Du må få folk interessert!
Ofte opplever jeg imidlertid at det som kommer fra scenen på et kurs eller seminar i liten grad engasjerer eller berører. Folk begynner å vri seg på stolene. Noen sovner. De fleste begynner å fikle med mobilen. Digital gjesping oppstår.
Målet med et foredrag eller en presentasjon, er at folk skal følge med, bli påvirket eller lære noe. Oppmerksomhet er likevel noe du må fortjene. Du må få folk med deg. Det blir stadig vanskeligere. Det er mye annet som også er spennende. Og moroa er ikke lenger unna enn vesken eller lomma.
Her er 5 grep for å motvirke digital gjesping.
1. Fortell historier
En gang jeg holdt foredrag i Kristiansand, fortalte jeg om da jeg dummet meg ut på salsa-kurs. Jeg viste med klønete hoftebevegelser hvordan jeg trodde jeg var salsakongen og visste hvordan det skulle gjøres, mens salsa-læreren sa: ”Ikke gjør som Nils!” Salen lo! Og fikk sympati for meg. Så den historien har jeg fortalt flere ganger. Hvilke historier har du? Finn og form dem til ditt formål. To som er gode på dette, er Hans-Wilhelm Steinfeld og Ingebrigt Steen Jensen. Deres foredrag er spekket med historier, og folk følger med, ler, måper og tørker tårer.
2. Vis engasjement
Ikke alt innhold berører alle, men ekte engasjement virker. Vis glede, nysgjerrighet, sinne eller sorg og understrek det med kroppsspråket ditt. Variér ståsted, stemmeleie og hjelpemidler. Se folk i øynene, og sørg for at dine egne lyser! Har du vært på foredrag med Eirik Norman Hansen fra Itch eller Kim Nygaard fra Metro Branding, så merker du dette engasjementet! Benja Stig Fagerland som holder foredrag om kvinner og ledelse og tekstdoktor Christine Calvert er også kjent for mye energi og karisma på scenen.
3. Hold tempoet
Går du veldig s a k t e fram, risikerer du at folk går lei. Folk kan lese det de ser på skjermen. Du skal forklare og supplere. Og sørg for å ha fart i presentasjonen. La folk vente til lunsjen om de vil ha noe inn med teskje. En foredragsholder som er effektiv på scenen, er den svenske futuristen Stefan Hyttfors, en av Talerlistens mest populære foredragsholdere. Han kan holde salens oppmerksomhet i en time. Innholdet er spennende og tempoet er passe.
4. Bruk humor
Folk liker å le. Det er en av grunnene til at morsomme foredragsholdere slår godt an. En mester på dette er Francois Sibbald, kanskje den foredragsholderen i Norge som gjør flest oppdrag per år, og ringreven Jon Morten Melhus, som står bak boka ”Latterlig lønnsomt” og andre titler. En annen morsom foredragsholder er Johanna Grønneberg Mesa, som blant annet forteller humoristisk om da hun ble vurdert som for tjukk for et TV-program i USA.
5. Få tilhørerne med
Gjør noe fra scenen som involverer og engasjerer tilhørerne dine. Toppblogger Camilla Aastorp Andersen, kjent som ”treningsfrue” bruker for eksempel Facebook Livestream fra scenen når hun holder foredrag om sosiale medier – til glede for både de i salen og de som følger henne. Salgsekspert Ole-Bengt Moe bruker digitale verktøy for å ta temperaturen på salen, mens Kyrre Texnes lar salen danse og bevege seg når han holder foredrag om bevegelse. Lars Rinnan deler publikum inn i grupper i starten av et foredrag, så budskapene hans treffer bedre. Han holder foredrag om hvordan roboter kommer til å overta deler av arbeidslivet.
Å jobbe for å motvirke digital gjesping innebærer ikke at du skal spille skuespill. Men du skal være den beste utgaven av deg selv, som mitt svenske retorikk-forbilde Elaine Eksvärd sier.
Kampen om folks oppmerksomhet på seminarer vil bare bli tøffere. Bare de som klarer å motvirke salens digitale gjesping vil bli anbefalt videre og bedt om å komme igjen.