Hvilken pris må du betale for en god foredragsholder? Her er en rask innføring i trendene nå, og hva du må betale for ulike typer foredragsholdere i Norge i dag. Og tre tips til å spare penger.
Hver dag holdes det en rekke kurs, seminarer og konferanser i Norge. Hvem norske virksomheter ønsker på scenen, varierer veldig.
– Vi får alle typer forespørsler, fra et departement som skal ha en stor konferanse – til pensjonistforeninger som vil ha et foredrag på sine faste møter. Men det er to typer oppdrag som skiller seg ut, forteller Nils M. Apeland, som titulerer seg som toastmaster i Talerlisten AS.
– Det ene er en stor bedrift eller offentlig etat som skal samle alle sine ansatte til et årlig seminar. Disse ser gjerne etter én til to eksterne foredragsholdere som kan løfte programmet og komme med aktuell kunnskap og inspirasjon, sier han.
– Det andre er den typiske nærings- eller bransjekonferansen, de bedriftsledere samles til en hel dag med foredrag. Disse finnes i hver bygd og by, og arrangørene er både på jakt etter faglig påfyll og inspirasjon.
Digitalisering er trend-tema nr. 1 nå
Hvilke temaer som er populære varierer med hva som er på samfunnets dagsorden. Akkurat nå er digitaliseringen av arbeidslivet et hett foredragstema. Det påvirker etterspørselen.
– Torgeir Micaelsen, Ingvild Moen, og Stefan Hyttfors snakker innsiktsfullt om digitalisering og digital markedsføring, sier Apeland.
Motivasjon og kommunikasjon
Siden det ofte blir et tungt faglig trykk på internseminarene, er mange også ute etter et inspirerende eller motiverende foredrag på begynnelsen eller slutten av dagen. Her har Talerlisten flere stjerner.
– Inspiratoren Adrian Lund, ledermentor Solfrid Flateby, motivatoren Erik Hanøy, psykologen Jan-Martin Berge og mentaltreneren Cecilie Lone er fem personer som mange vil ha, sier Apeland.
Disse foredragsholderne har gjerne en pris på rundt 30 000,- kroner.
Et typisk foredrag er på 45 minutter. Er reisen lang eller dere ønsker et lengre foredrag, må du regne med noen tusenlapper til. Mange foredragsholdere har også egne kurs, på en halv eller hel dag.
Tre kategorier
Når det gjelder pris, sier Apeland at det naturlig nok er slik at de beste og mest attraktive foredragsholderne også er de som tar de høyeste prisene.
Han mener det er tre pris-kategorier for foredragsholdere i Norge i dag:
1. Gode foredragsholdere : 5 000 – 20 000,-
Her finner du foredragsholdere som gjerne jobber med et spesielt fagfelt, og holder foredrag om dette ved siden av jobben. Det er mange foredragsholdere i denne priskategorien. Noen eksempler er:
Ketil Raknes som holder foredrag om politikk og politisk kommunikasjon
Marianne Melfald som snakker om krisekommunikasjon
Rowegians som snakker om mot, forberedelser og teamarbeid
2. Semi-profesjonelle foredragsholdere: 20 000 – 35 000,-
I denne kategorien ligger de fleste proffe foredragsholderne i Norge og dem som gjerne kombinerer en konsulentjobb med å holde kurs og foredrag. Prisene varierer med hvor attraktive og travle de er. I denne kategorien er for eksempel foredragsholderne:
Thomas Moen som holder foredrag om sosiale medier
Christine Calvert som holder foredrag om språk og kommunikasjon
Morten Goodwin som snakker om kunstig intelligens
Javad Mushtaq som holder foredrag om mangfold og inkludering
Lise Arvesen som snakker om entreprenørskap
3. Veldig attraktive foredragsholdere: 35 000,- eller mer
I denne kategorien finner vi de som enten har en unik posisjon fordi de har svært lang fartstid, skrevet aktuelle bøker, eller er blant de fremste innen sitt fagfelt.
Eksempler på foredragsholdere er:
Isabelle Ringnes som holder foredrag om teknologi
Susanne Kaluza som snakker om forbrukeratferd og likestilling
Eirik Norman Hansen som holder foredrag om digitalisering
Pellegrino Riccardi som snakker om kundeverdi, kultur og kommunikasjon
Morten T. Hansen som holder foredrag om å bli mer effektiv på jobben
Frank Wedde som er hjernetrener i Memolife.com
HJERNETRENER: Frank Wedde er ekspert på læring, og holder foredrag om hvordan vi kan få mer ut av hjernen vår.
– En foredragsholder i denne kategorien brukes ofte som et plakatnavn. Utfordringen er å finne nye navn til seminarer med publikum som har hørt mange foredragsholdere før. Nye navn er naturlig nok ukjente for mange, og ikke så attraktive – derfor må vi ofte be arrangørene stole på vår anbefaling. Det er viktig å huske at de beste også var nye og ukjente en gang, så her gjelder det å ha litt mot, mener han.
Hvordan få mer ut av budsjettet?
Nils M. Apeland har følgende råd hvis du vil få mer ut av budsjettet ditt:
1. Bestill tidlig: Det er mulig å få en rabatt om du er ute 3-6 måneder før. Da øker også sjansene for at den du vil bestille, er ledig. Januar, mars, juni og september/oktober er høysesong for foredrag.
2. Kjøp sammen: Hør om det er andre i byen som er interessert i foredragsholderen dagen før eller dagen etter. Når foredragsholder likevel reiser, kan foredrag nr. 2 ofte holdes til en lavere pris.
3. Ta sjansen! Det er mange dyktige foredragsholdere som ikke er så kjente og ettertraktede, men likevel leverer godt. Sats på én av dem, og gi dem en god brief…